Pages

Thursday 5 May 2016

Rombongan Meminang Ke JB + Aqeil's First Day School

Happy Labour Day all!
 
rasanya belum terlambat lagi nak wish Selamat Hari Pekerja untuk korang semua termasuk aku yang hari-hari kerja 8.30am to 5.30pm..hehe. Bangla pun kerja jugak tau tapi kalau dapat bos macam hamlau, ko duduk ofis pun kena paksa buat kerja macam bangla..huhu
 
last weekend yang a long weekend to all Malaysian, me and my family had a "rombongan pergi meminang" ke Johor Bharu, Johor. Kitorang pergi sekeluarga termasuk keluarga mertua with ipar duai. This is a "road trip" okay in which aku tak faham why at first place kitorang tak naik jer flight from KL to JB which is much shorter in time..maybe for some cost saving but trust me, the whole journey is a terrible thing ever happen huh, why? Penuh ngan traffic jammed...my "butt" was like swollen (haha..metafora sgt!) sebab kebas duduk lama. We start our journey at 11am, stop by at RnR Seremban to had our lunch and then straight all the way to Pontian..phewww..reached there around 8pm man!! plus sesat barat dalam ladang nanas..aku rasa waze pun dah penat so jadi gila sampai ke dalam ladang di bawaknyer
 
we stay at one homestay area Pusat Perdagangan Pontian..then only I know Pontian ni close to the beach and claimed they are "Penghujung Benua Asia"..ermm okay.

Malam we had our dinner at homestay and that night have a short discussion on tomorrow event..kitorang ni festaim nak gi meminang so macam blur-blur otak udang jugak ler..haha adik ipar aku which is adik bongsu kepada my hubby yang nak bertunang ni..
 
" Mak..bleh ke kita mintak discount harga hantaran..dah la malam ni Kedah kalah ngan JDT (ehh?)"
 
"Tak Payah..buat malu kat orang je!"
 
haha..see..kalau aku memang aku mintak discount walaupun aku punya hantaran dulu tak boleh discount..no no..no..;p
 
esoknyer, dalam pukul 11am kitorang gerak gi meminang and luckily that girl's house just around the corner, kalau tak harus la waze tu bawak kitorang masuk ladang nanas lagi. Sampai jer nampaknyer semua da ready tunggu, aku pulak yang nebes macam I pulak yang nak dipinang ahakss..(sila ingat laki ngan anak lelaki tu!)
 
takde sesi negotiation yang berlaku, just penetapan tarikh kawen and sentuh pasal adat and perjanjian in which aku pun tak amik kisah sangat, abeh jer sesi meminang and sarung cincin segala, kitorang pun mula la acara bersantap..lapar weeii..tima kasih ler tuan umah jamu lauk sedap-sedap belaka seperti asam pedas pari meletops pedas...
 

hantaran gubahan my sis in law - set Tupperware + bunga 12 helai simbolik untuk wang hantaran..cer teka berapa ribu? hehe

 
sesi pantun memantun..ehh mana de..mujur takde..kalau tak aku standby google nak balas pantun
 


 
our side with red theme


 inilah bakal menantu mak mertua ku yang baru..I dah jadi menantu basii..hehe

 

 
pihak perempuan balas dulang penuh makanan sedap-sedap..hehehe..ada kek Secret..ada pavlova..ada cookies pelangi

 
 habes je event meminang, kitorang terus gerak ke JB untuk check in another homestay..kali kat area Kempas / Setia Tropika


bila sampai, rupanya dalam kawasan perumahan elit ala ala macam Sunway SPK tuh, no wonder la semalam charge RM 350..rumah double storey

malam tuh kitorang just jenjalan area Danga Bay and main funfair area situ

esoknyer pulak budak-budak ni nak mandi kat Suria Hills Resort and lepastu ke JPO..aku takde shopping pape sbb takdela menarik sangat handbag dier plus harga lebih kurang iols beli yang new season jer

pukul 3pm baru gerak keluar dari JPO heading straight towards KL..oh mai god..memang lagi jamm terokkss..rasa nak menangis pun ada sebab end up kitorang sampai KL tengah malam..hoihh
memang aku cakap kat mother in law, next time gi kenduri JB memang nak naik flight, takmo dah naik kereta...sila la yang terlibat untuk booking flight awal2 sebab date side perempuan dah fix

and nak dijadikan cerita, esoknyer on 3rd May, aku patut dah start keje, tapi ya ampunnn memang sakit badan giler pagi tuh nak bangun, makanyer aku amik cuti extra, kebetulan Aqeil pulak batuk ngan light fever, bawak gi klinik and dapat la satu hari MC..akan tetapi, tak bermakna MC lepak duduk rumah yer, alang-alang dah dapat cuti aku terus gi kindy area Damansara Damai untuk register Aqeil sekolah..finally Aqeil gi school!!

registration RM 690 + this month fee RM 180 (half day session), harga yang berpatutan and sangat dekat ngan rumah babysitter nyer.

Balik dari registration badan da start berpeluh luar biasa plus tergaru-garu dah kat area leher ngan kaki, mula mula aku ingat sebab peluh jer, tidak ku sangka rupanya menjelang senja, penuh naik bintik-bintik merah macam kelopak garam / gegata area lengan, siku, butt, peha..merata-rata lah..stress giler plus bengkak yang menyebabkan rasa bahang panas..jari tangan habes bengkak macam sosej..memang tak keruan jugak malam tuh..dah sapu losyen Aloe Vera pun takmau jalan and seriously kalau tengok rasa nak muntah sebab bengkak besar-besar kaler merah..

so, the next day kena la amik cuti lagi sekali and bila gi klinik, dier cakap ni allergic maybe due to food or perubahan cuaca..dier bagi makan ubat steroid and menjelang petang semua bengkak dah hilang cuma tinggal bekas-bekas merah jer..huh..scary betul..dalam hati dah merungut..apa pasal la macam-macam penyakit yang mai ni..aritu semput sampai ke hospital..ni allergic ni aku pun takut jugak kot2 dier menyebabkan saluran pernafasan bengkak..uiii mintak simpang lerr..tapi takpe, ingat jer lah sakit yang menimpa ni sebagai penghapus dosa..banyak sangat dosa kut

oh ya, since aku dah daftarkan Aqeil gi skolah and Aqeil pun dah start skolah on 2nd day MC..tadaaaa..let me belanja uollss gambar dier pegi skolah


minum tonik dulu sebelum masuk school


yeayy..balik dari school tak nanges..masuk school pun tak nangesss..cikgu siap bagi jajan lagi..apa daa..cuma a bit kesian bila balik sekolah terus mintak susu and tido tergedang dalam keta..letih sangat nih ngalahkan buruh paksa..haha

"Aqeil..dah ada kawan ke...sape nama kawan kat school"

" kawan nama Aqeil Harith"

ehh..sama nama ngan kau ke ko repeat nama ko ni??

haha

Alhamdulillah dapat jugak aku hantar anak aku sekolah for half day session..sorry dear mommy tak dapat nak hantar Aqeil untuk hari yang seterusnyer sebab mommy keje..babysitter dier yang tolong hantarkan and she is willing to do so

but seeing your happy face in and out of the school sangat menggembirakan hati mommy plus I dapat jugak satu perasaan yang takleh digambarkan how happy I am dapat hantar and amik you pegi sekolah..how I really wish I am a housewife and dapat hantar and amik pegi sekolah plus masakkan best lunch after school...how I wish...

and to realized that, I patut dah tambah ahli keluarga kott..haha..Aqeil pun dah sekolah terus I terasa yang I ni dah tua without babies..huhuhu

sekian cerita saya

thanks for reading this..hehe
 

No comments:

Post a Comment