Pages

Thursday 10 December 2015

Spiral Pasta Goreng..nyumm..nyumm

Salam korang....mood keje ok ke harini? ke aku je sorang yang rasa mood nak berhenti keje? ;p mood nak update blog pun agak ke laut sebab takde story best nak citer..hanya ada debaran di hati tak sabar nak winter trip next year..so kena la pause aktiviti jalan-jalan ke tempat terdekat..kalau dok gasak berjalan jugak memang kering kontangla poket ni

 
ni nasi kabsah ayam yang aku masak beberapa minggu lepas..guna paket Nasi Kabsah Ayam Al-Bayt..murah je sekotak RM15..hasilnya sangat sedap menjilat jari..siap bole repeat makan 2 orang dari lunch sampai dinner..additional lauk tuh aku just masak daging masak hitam + ayam masak merah..sedap nau yer sampai bertambah encik suami..biasala jarang-jarang sekali bini masak sedap..selalu masak sedap sampai ke laut...;p
 
 



okeh...ni nak tayang pasal char kueyteow homemade buat lama dah..alkisahnyer beli kicap char kueyteow dah berkurun..mood nak masak tak penah menjelma..last-last bulan lepas dek kerana geram tengok sos kueyteow nih macam menyemak je dekat rak sos-sos lain..so incik suami terus mulakan acara masak-masak kueyteow..aku tengok jer lah kat tepi..sorry lah yer gambar char kueyteow complete dalam pinggan takde..sebab kami memasing konpius..yang pinggan laki aku sos nyer hitam..yang pinggan aku sosnyer brown..so kaler apa yang betul sebenarnya? .hadap je lah!

abeh citer menu tertunggak...semalam balik keje otak ni dah blur taktau nak serve apa dinner..tu lah masalah terbesar aku sebab asal petang jer mula serabut pikir nak makan apa dinner....aku pasti ada di kalangan mak-mak orang kat luar sana tuh pun macam aku...soklan paling susah dijawab setiap hari adalah...nak makan apa?hehehe

and...tetiba idea nak masak tu datang..menu apa? Its Spiral Pasta Goreng!!.luckily aku ada la shopping benda alah pasta spiral...capsicum..cheese  kat Tesco aritu..so meh ler kita tengok...apa bahan2 yang diperlukan :

* Spiral Pasta (beli yang Kimball @ another mat saleh brand aku dah tak ingat namanyer)
* Olive oil
* hirisan nipis Capsicum
* hirisan nipis Tomato
* hirisan nipis Carrot
* hirisan nipis Bawang besar + Bawang putih
* Keju Mozarella (yang dah kisar)
* Kiub ikan bilis
* Daging beger yang dah dihancur-hancurkan


aku hiris takdela nipis..hasil tangan tak berseni


cara-cara nak masak :

senang jer nih..mula-mula rebus dulu spiral pasta tuh then put aside..then, goreng daging beger bagi agak-agak garing sket..pastu tuang segala bawang..capsicum..carrot..and tambah kiub ikan bilis..pastu percik-percik sikit gula ngan garam sesedap rasa..haha......then tuang spiral pasta ke dalam belanga and tuang tomato sekali..kacau kiri kanan atas bawah..tabor cheese sket..puff...taraaa...da siap..aku suka sangattt ni!



sesuai sangat la resepi nih untuk orang yang balik keje macam aku asyik sangkut jem..sampai jer rumah jam dah berhimpun pukul 7pm..so harusla cepat dan pantas nak bersilat masak kann..silakan mencuba..gerenti sedaaapp..;p

tata...

No comments:

Post a Comment