Pages

Friday 11 December 2015

Strawberry Patin Tempoyak..haaa???

hi..how's your friyay? arini Selangor cuti due to Sultan Selangor's birthday..thanks a lot coz the birthday falls on Friday..so we got 3 consecutives holiday...hehehe..what a long holiday but in order tak nak mereput dok umah takde plan..so me and my babysitter dah plan nak keluar jalan-jalan sekali..

why I get along ngan my babysitter?..dier dah macam my second family kat sini..kalau apa-apa emergency memang aku harap and depend dekat family dier in case my hubby outstation. So memang takde yang peliknyer..aku bersyukur sangat dapat kenal dia masa duduk Damansara Damai dulu and sanggup jadi bidan terjun jaga Aqeil and terus terlekat jaga sampai skunk..hehe

"sorry..ana tau kak ina sebenarnya nak keje tapi sebab kesian kat ana..kak ina sudi amik jaga sampai dah besar panjang dah Aqeil..mulut cakap banyak macam tok nenek dah"

since sepanjang 3 tahun jaga Aqeil kami tak pernah holiday sekali, so aku ngan babysitter aku nih plan nak jalan sesame..mujurla husband dier willing amik cuti and gi sesame..laki aku kerja plus malam ada kelas master..since nih last klass before final exam untuk grad..so aku memang tak kaco dier lah..see..I am independent wifey kan? ;p

kitorang plan konvoy nak pegi Strawberry Park kat Genting Highland..pagi tuh around 9.45am aku dah siap sedia drive tunggu kat PETRONAS MRR2..aku drive kereta adik since macam tak harap je my VIVA boleh naik gagah perkasa bukit bukau tuh..haha..dalam pukul 11 cmtuh kitorang selamat sampai kat Strawberry Park..ni my first time drive LPT..ya Allah memang cuak mengenangkan lebuhraya ni penuh berliku berbukit..my hubby at first place pun macam tak konfiden nak bagi pegi..takpe paa..I love challenge!

Nak masuk Strawberry Park ada entrance fee yer kengkawan..per adult RM 8 and per child RM 5...since weolss 6 adult + 1 kid ( Aqeil not count in), so total is RM 53..mujurla tempat ni berbumbung sebab hujan tak menentu..kejap-kejap renyai..pastu lebat..pastu tetiba cerah benderang..

acara mula-mula petik strawberry. They charge per basket with 100g = RM 8.Tapi si Aqeil ni punya la eksyen..dia takmau tau yang petik-petik tuh..dia cakap kecik..siap demand aku pegi gerai depan beli strawberry yang dah siap petik yang besar-besar tuh..RM15 kena pau! alahai anak sayanggg

habes je melepak dekat tempat strawberry..we all proceed to Lavender Farm..serius cantek sangat sebab ada 2/3 jenis bunga lavender plus bunga tahi ayam yang macam2 kaler tuh..haishh..kalau la bleh petik..hahaha..so jom selpie sepamm!!









then terus ke Bee Farm..eleh..kecik je tempat dier..takde pun bee yang alive..sumer dier dah frozenkan letak dalam bingkai kaca..alaaa...tak thrill lansung! Aqeil jer beria dok ulang belek..berkenan sungguh ngan bee...

abeh bee kitorang proceed singgah makan dekat cafeteria..time nih dah almost tengah hari..so agak lapar di situ..just order light2 macam nugget..strawberry milk coffee..makan ice cream..layan Aqeil main slide..siap cakap " Mama..Aqeil nak main banyaaakk..200 kali..haaa kau! jenuh aku dok melangut tunggu..grrr

tengah-tengah dok lepak makan..husband Kak Ina ada idea nak bawak kitorang lunch kat Temerloh..dier cakap sedaap sangat temerloh nyer patin masak lemak tempoyak..erkk..aku nih memang anti tempoyak..bau jer pun dah kembang tekak..takleh masuk ah durian boh dalam masak lemak!

takpe2 jangan ikutkan kan sangat kata hati..pikir orang lain sama since adik aku ngan Kak Ina dok terliur dah especially part lemak-lemak ikan patin fresh..huwaa...mak ikut je lah!

aku ingatkan dekat..mak aihh..dekat 1 1/2 jam jugak ler drive..i is very nervous coz hujan lebat..jalan tak nampak line..lori balak kiri kanan kadang-kadang siap main lampu ngan aku..woii..ko ingat apa haa? pastuh sangkut jem dalam 20 mins sebab ada pokok besar tumbang melintang jalan..syukur ya Allah takde kenderaan yang kena..since that, mata aku melilau jer tengok pokok2 tepi jalan..kut kut la ada gaya nak tumbang bleh cepat ngelak..hahaha..6th sense sangat!

akhirnya selamat jugak sampai..rupanya kedai tuh nama Goban Maju..tepi main road and dekat  sungai yang aku taktau nama apa sungai tuh.. time nih Aqeil baru terbongkang tido makanyer gilir la ngan adik aku makan..tak sampai hati nak kejut..kang cranky kang I yang rasa nak terjun sungai!haha

time nak amik makanan (konsep macam buffet)..first nasi set dier memang come with salad + keropok ikan..pastuh aku order patin masak tempoyak (amik tang ekor nya) and tambah with tempe masak pedas yang tak berapa rangup tapi ok laa..bila rasa tempoyak tuh..fuhhh..menangkap kalbu beb! sedaap nyerr..dier rasa macam asam pedas sket..masak lemat sket..durian rasa secukup rasa..entah la..susah nak describe tapi memang perfecto! kalau aku yang tak suka tempoyak nehi nehi kabhi nehi nih boleh jadi suka and cakap marbeles..apa tah lagi korang yang suka makan tempoyak..mau makan sambil berjurai air mata sedap tak terungkap dek kata-kata! (okeh..sorry agak metafora..;p)

Kedai nih memang sentiasa penuh..tapi queing time is reasonable..bila time nak bayor..total bil kitorang almost RM80 plus aku amik bungkus patin ngan tapai pulut lagi bawak balik bagi encik hubby...isteri mithali ni gi memaner mesti tetap ingat tok laki tau..haha




so, tamatlah kisah tempoyak strawberry aku..jangan ingat tempoyak patin masak lemak campur strawberry yer..tuh macam pelik je dengar tapi kalau nak cuba masak silakan..haha..

till then..have a great weekend ahead..stay safe..;)



No comments:

Post a Comment