Pages

Sunday 14 February 2016

Day 1 - Preparation & The Arrival

Assalamualaikum semuaa..it's been a while blog ni ditinggalkan bersawang-sawang..check email ghuper nyer ada yang email mintak update..terharu nokss...tacing tau!

Tuan blog actually amik cuti 2 weeks sempena cuti CNY aritu untuk pergi ber"holiday" katanyer..trip yang dah lama dirancang malah jadi impian sejak dulu kala lagi

Every year is a must now untuk me and my family travel..jauh ke dekat ke pun tak kisah asalkan we keep on travelling and see the world, bak kata pepatah :

so, demi menyahut seruan pepatah nih (alasan!..haha), maka this year we choose to start our travel calendar of 2016 by vising London, Paris & Amsterdam!

Eventhough London & Paris are like a "2nd home" to most Malaysian yang suka travel, untuk aku, ni la peluang yang mungkin sekali semumur hidup sebab perbelanjaan and persediaan rapi perlu dilakukan untuk menjayakannya.

Setelah almost 6 months menunggu, akhirnya 5th February 2016 menjelma jua. Flight kitorang pukul 7.20pm via Etihad Airways. Pagi tuh just final check beg..kitorang bawak 2 beg luggage ( 1 for clothes & 1 for foods) and also 1 bagpack. Stroller is a must sebab Aqeil bukan jenis tido atas pangkuan aku and ofkos See Baby stroller sekali lagi mencurahkan khidmat baktinya untuk aku pada trip kali ni.

Kitorang ke KLIA via teksi sebab taknak membazir bayar parking and sampai sana memang ngam2 eventhough 3 hours earlier sebab nak setelkan check in bag, custom clearance..makan2 sket. Tepat pukul 6pm dah start check in. Flight yang aku amik ni ada transit kat Abu Dhabi.

aku dah capek tunggu announce nak check in..meh kita berlunjur satt

First boarding into Etihad's cabin, sangat impressive sebab aku ni selalu naik Air Asia / Malindo jer. Flight ni not yet A-380 airbus tetapi tetap superb!Dalam flight dier akan distribute menu untuk kita pilih, this time menu dinner sebab dah malam kan. Total meals served were 3 times, memang lepas makan jer tersandar kekenyangan macam ular sawooo..;p

After 6 hours journey, kitorang selamat mendarat di Abu Dhabi International Airport. Parking penuh and kitorang kena transfer ke terminal via bas..mujur our next flight to London is within the same Terminal and time gap was almost 2 hours..so ada la masa nak carik magnet fridge and makan2 jap..and luckily this terminal ada kids playground as well.

Then, around 2.30am, board an airbus A-380 flight to London..fuyoo mak jakun sebab naik flight 2 tingkat..as rakyat marhaen, kitorang kat lower deck arr..

ni la keja aku dalam flight..dok usha flight path..bontot da kebas..lutut da kruukk kraak..bila laa nak sampai niii

our meal...ni bekpes yang diserve sebelum touch down London

kids meal..Aqeil don't even bother to eat it..aku la yang dok perabih..nak buek camno..ko memang kan nak mak ko ni mengembang ala-ala Kak Mah kan!

Tepat 6.30am waktu London (6th Feb 2016), Alhamdulillah selamat mendarat di Heathrow Airport Terminal 4..pagi yang sangat sejuk with temperature 7 degree..beratur kat immigration yang panjang nak giler..aku kan suka cuak bila lalu immigration and surprisingly when it was our turn, question was " How are you guys related?" me : " we 're family", then " ok..you may go"..wuhuuu..tak kena tanya banyakk..yessss..kalau dier tanya memang aku dah siap sedia kitab aku campur ngan penyata kewangan kira-kira budget..siap sampul lagi aku bleh kuarkan..hehehe..nak apa meh habaq maiii! (eksyen plak..;p)

Depan kedai WH Smith at Terminal 4..baru touch down so nervous tu tak hilang lagi..dalam hati nih rasa sebak ala-ala nak nangis pun ada..tak sangka at this age aku bleh sampai ke tempat impian dari kecik lagi..syukur Alhamdulillah..

tengah texting my mate, Nik Azhar. Aku dah communicate dari Malaysia lagi ngan Nik untuk singgah sekejap rumah dier plus dier pun ada kirim makanan untuk aku bawak dari Malaysia..memula Nik ni cakap nak tunggu kat Hammersmith station..tengok-tengok dier mai pick-up kami kat airport ngan keta..thanks a lot beb!! ni kalau naik teksi or request driver cheapest aku pernah usha £50 per trip tauu..

Nik bawak kitorang balik umah dier dulu area Hammersmith..and bila sampai, wife Nik dah ready masakkan kitorang nasi minyak..ayam sambal..muffin..amboi-amboii..pucuk dicita ulam mendatang..perut da lapar memang bertambah makan sejuk-sejuk nih..hoho..thanks tau..sedaap masakan wife Nik

and since check in Tune Hotel Paddington pukul 3pm, aku request nak gerak ke town awal sket..segan lak nak lepak lama-lama..and semua makanan yang Nik kirimkan aku belanja jer sebab orang berbudi kita berbahasa..hehe

Tunggu bas just depan umah Nik

and within 1/2 hour..da sampai Tune Hotel Paddington. Aku book deluxe room (no window) sebab nak yang murah kann and they put us at basement room (room level -1 okayyy..huhu)

Kitorang sampai sebelum pukul 3pm and if nak tinggal luggage, charges will be £5, and early check in will be £15 ..but the receptionist guy give a bit discount for £10 if early check in around 11am..so kitorang opt that option lah.

Inside the room - semua kena bayar yer..wifi charge £5 for 24 hours..tv pun £5 per 24 hours and too bad no kettle inside..kena ulang alik naik receptionist request air panas refill..tapi free la..aku ada la buat selamba suruh dia isi air panas dalam maggi hot cup sebab nak jimat air panas dalam flusk..;p

first evening in London..hoihhh...sejuk sampai rasa paru-paru nih penuh wap sejuk..pastu muka jakun bila cakap wap asap kuar..eh! bajet mat saleh sangat nih

time ni kitorang ngah jalan-jalan and ada one mat saleh guy offer nak tolong amikkan gambar..hehe

si Aqeil yang tahan sejuk..ingat dier layan nak pakai winter coat ngan stoking..kulit tenggiling ke apa niii

petang just terjah area Westmister (Big Ben)..Oyster card memang aku dah siap beli online with £20  credit each

okay, end of Day 1, letih plus jet lag lagi..pukul 4pm dah start nak gelap..angin pun semakin kuat bertiup yang memang sekali berhembus..menggeletar satu badan macam kau gantung 20 aircond keliling pinggang..mulut aku ari first da start merekah and idung pun bleeding kat dalam..ohmaiii..

Note : If korang nak refer persediaan aku before Europe Trip, boleh tengok balik this link: