Pages

Monday 15 February 2016

Day 4 : Awesome Amsterdam!

konon-konon saspen tinggalkan persoalan kat entry yang lepas..muahaha..takdela saspen sangat..cuma panic button yang dah sedia banyak ada kat badan memang berkelip-kelip ler bila dah tau salah stesen

aku pun taktau macam mana la boleh salah dengar..jauh beza kot Amsterdam ngan Antwerpen! hoihhh dah tu konfiden turun..aku tanya train nyer assistant dier main iyakan jer apa aku cakap.ke memang malam-malam semua sound pendengaran kurang?huhu

kitorang bertapa kat sini sementara en hubby naik atas tanya information counter..keadaan memang sejuk giler..angin tiup tepi telinga macam nak frozen cuping telinga..jam masa tu pukul 9pm..hati aku dah berdegup kencang macam orang nak marathon..kul 9.15pm baru laki aku turun and dier cakap, ada one last Thalys train for today akan sampai dalam pukul 9.30pm..and if that Thalys doesn't allow us untuk naik, kita ada option untuk naik intercity train yang akan depart pukul 9.45pm..

adoiii..semua masa dekat-dekat..aku suruh laki aku beli siap2 intercity train sebab kalau la Thalys tak bagi naik..ingat sempat ke nak panjat escalator beli intercity tiket in between 9.30pm to 9.45pm..laki aku degil takmau beli sebab mahal dalam Euro 35 per pax..aku belasah jer sebab susah-susah guna jer duit soping asalkan aku tak terkandas merempat kat Belgium..huhu..dier percaya Thalys akan bagi naik..aku tak percaya!!!!huhuhu..masakla poket aku kalau melepas train tak pasal-pasal kena tido Belgium and oh mai god..abes burn hotel semalam kat Amsterdam..sedih pilu sungguh rasa!

and tepat 9.30pm, Thalys nyer train sampai..time ni kitorang terus kerumun train assistant and luckily she allow us untuk naik..patutnyer aku percaya jer sebab kitorang ada Thalys ticket yang mentioned ke Amsterdam Centraal kan..hahaha..apo laa farhana oiiii..hawat la yang caca marba sangat niii

after 1 hour, kitorang selamat sampai Amsterdam Centraal Station...phewwww

ni gambar bekpes sebab malam bila sampai..terus aku ngan Aqeil terbongkang and guess what??? en hubby gigih sejuk-sejuk malam tuh nak melawat red light district..amboiii--amboii..merenyam sangat nih!

korang tau tak Red Light District? tempat hot nih kat Amsterdam untuk guy la especially..sampai ada pepatah cakap

Red Light District Amsterdam

From brothels to sex shops to museums, the Amsterdam Red Light District leaves nothing to the imagination. It is very likely that you will have heard about this neighbourhood and to be frank, everything you will have heard is probably true , but to really put rumours to rest, you have got to check it out for yourself. The Rossebuurt, as the locals know it, is unlike any other place. Guaranteed. Certainly, the Red Light District in Amsterdam that everyone knows about is the one where women, of all nationalities, parade their wares in red-fringed window parlours, many ready to offer more than a school boy peep-show in a private cabin. Another familiar image of the Amsterdam Red Light District is of packs of men, young and old , couples holding hands and pointing in shock of it all, giggling groups of women celebrating a hen night , and busloads of Japanese tourists toting cameras (except not in the direction of the female entertainers! Strictly banned!). This is proof enough that the RLD deserves a visit, if not a little look in.

Info credited to google

And kat sini bersepah-sepah ganja..siap ada ice-cream ganja..cookies ganja..jangan cuba-cuba nak try yer..kang tak lepas dek polis time immigration..semua ni hanya "halal" kat Red Light District jer

sajer nak snap gambal sampul duit ngan pamphlet..hehehe..sungguh berkesan teknik sampul duit..sebab tu dapat borong Ted Baker ngan Cath Kidston..nantikan last entry yer..haha

depan hotel di waktu siang..hotel ni sangat dekat ngan Amsterdam Centraal..so even sampai lewat malam pun tak risau sebab noticeable..harga per night RM 621..agak mahal sebab amik family room siap ada actic room macam umah omputih..pastu ada toys train Thomas banyak since konsep dier kan Train hotel..Aqeil la seronok. Aku memang pilih yang selesa sebab nak mencuba kelainan..booking via Booking.com and the rest communication via email jer

pagi ni check out early and tinggal luggage dalam locker simpanan hotel for free..sekejap jer kan aku tido..macam membazir lak

first tour..naik Lover Boat Cruise..harga Euro 14 per pax and child below 3 is free..

abeh tour, baru start jalan kaki round kawasan Central..mula-mula stop beli kentang nih kat kedai Manneken Pis..nampak sodap panas-panas campur sos cili

eh! atok KFC ada basikal ghupernyer

aku jugak amik kesempatan melawat Red Light District di siang hari..tetap ada awek terliuk lintuk di sebalik cermin menjual diri..ada yang badan gempal..ada yang dah berusia macam nenek..ada yang kurus seksi bergetah..mau bergoyang jantung and bergetar rusuk laki aku time ni..haha..nasib la time ni berjalan dier kena dukung Aqeil..blueekk..tak merasala nak kenyit2 mata...padan muka you paa!

seharian suntuk berjalan memang memerlukan kaki berkuasa kuda..mujur la kaki aku langsung tak meragam..macam paham paham jer tuan dier nak berjalan..hehe..setakat adegan seret boot di petang hari tu biasa r...dah over limit..

around 4pm, kitorang naik intercity train (NS Sprinter) from Amsterdam Centraal ke Hoek Van Holland Haven Station..kena interchange dekat Schiedam..aku beli through counter and memang ticketing assistant tu akan ajar cemana nak naik..kat mana nak interchange..siap lukis map lagi..salute!

Kat Hoek Van Holland Haven station tu lah terletaknyer Port Hook of Holland, tempat kitorang nak naik cruise back to London. yeayyy...seronok sebab ni first time aku naik cruise..kat Malaysia tak penah naik Star Cruise..

Detail mengenai Stena Line Cruise korang bole refer Stena Line website :

waiting area before boarding..time ni aku sempat borak ngan pompuan German..dier dok citer dier drive all the way from Hamburg to Amsterdam, and naik cruise ke London..dier dok cakap cuaca buruk skunk sebab too windy..sebab tu kapal kitorang delay sket..dier siap pesan kat aku jangan panic sebab kapal ni besar..siap bole bawak naik keta..lorry..truck..tapi tinggal kat basement deck..cabin penginapan semua tingkat atas..

aku tak panic..aku cuma cuak sikit jer..haha..dalam hati doa takmola jadi macam Titanic

da start nak boarding..boarding start pukul 8pm and sailing pukul 10pm

our room..yeayy...

time check in, Aqeil dah terbongkang tido..kitorang berdesup siap-siap gi dinner berdua..ehehee..makan pun laju-laju walaupun tau Aqeil kalau malam tido nyenyak..haishh..rindula zaman deting-deting dulu..bleh meralit melepak

kat guest services nih aku terjebak beli colgate ngan berus gigi with total 10 pound = RM 60..allahuakbar..padan muka aku sapa suruh tinggai..haha

malam tuh kengkonon nak keluar kapal gi ujung deck buat gaya titanic..nampak nyer..elok kapal berlayar..mata kitorang pun berlayar jugakk..maka ber"Titanic" dalam mimpi je lahh ;p

Note : Di sebabkan kekangan masa, kitorang tak sempat nak melawat Zaanse Schans..huhu..takpe..insyallah ada rezeki lebih bleh mai sekali lagi