Pages

Sunday 14 February 2016

Day 3 - Bonjour Paris!

Eiffel..I Am In Love!!



Hehe..dah tengah malam baru nak hapdet..bajet jet lag tak hilang lagi..dah 2 malam dah pukul 5 pagi baru dapat tido..siap pakej gatal satu badan kulit mengelupas sebab kat sana sejuk giler..huntongla kalau mengelupas nih terus kuar skin glowing kaaa...hahaha..nan hado!

okeh proceed Day 3, day bermulanya pengembaraan kami keluar dari bumi London menuju ke destinasi pertama Europe which is Paris!

Adakah benar Paris sebuah kota cinta? or hanyalah kota penuh gagak hitam?

Since pagi ni pun pukul 3 pagi dah terkebil-kebil, lepas siap packing semua, pukul 7am kitorang start jalan kaki menuju ke Edgware Road Underground station untuk ke King Cross St Pancras sebab nak board Eurostar kena naik kat London St Pancras International, which is situated just next to the King Cross Station.

Untuk ke Paris memang boleh drive sendiri or naik flight or lagi senang board je high speed Train called Eurostar. Tiket Eurostar ni kalau beli lagi awal lagi murah..macam kitorang sekeluarga total RM710 and since amik tiket murah..nun jauh ke belakang gerabak nyer..Gerabak No.18. Korang boleh lawati website:


Bag just bawak satu bagpack besar..beg troli besar gajah semua tu tinggal dalam bilik sebab aku memang book hotel Tune straight sampai balik..so nak kata istilah rugi tak la jugak sebab kami boleh tinggal huge luggage and repack bawak small luggage jer

Aku nih tak habes2 berdoa moga-moga Aqeil ni takdela meragam pagi buat buat akai tetiba cakap

"Aqeil tak larat jalan..Aqeil penaaat"

and nasib aku agak bertuah disitu sebab dia beria nak keluar gi naik tube..kitorang sampai London St Pancras dalam 1 hour plus before boarding Eurostar.


 
sebelum masuk departure hall, kena lalu imigresen plus scan beg..macam procedure airport








and here we goo...







with our driver guide today...Mr Fouad! Jenuh melilau cari dier dalam Gare Du Nord Station..dah la tepon aku cakap English slang France..aku pulak speaking English slang Siam..sudahnyer masing-masing blur ...hang tunggu aku kat mana ni weiii

Jumpa ja terus ajak posing skett..haha..sporting beb mamat ni! Aku engage driver guide through Unique Paris website based on good review from Tripadvisor...I just had 5 hours in Paris sebelum move on to Amsterdam via night train..sekali tengok dier mai amik ngan MPV Mercedes..aku kat Malaysia pun tak pernah naik Merc..total cost for 2 hours driver guide = Euro 200.



semua muka kejakunan




since time aku mai on Sunday and most shops tutup kat Paris..so tak merasala nak menjengah dalam Gallery La Fayette nih


first stop..alaa tak ingat la apa nama tempat ni..just benti amik gambo jer



Next stop : Musee Du Lourve - tempat tersimpannya lukisan Mona Lisa hasil karya Leonardo da Vinci..punyala ramai umat manusia beratur nak masuk..aku idokler..dahla sejuk beku..jalan2 pun tangan seluk masuk sweater..kalau tak kebas macam pegang ais





korang tau tak..nak panjat tembok ni nak posing cenggitu pun kena beratur..kitorang kan tak pandai sket..so dok usha cemana la depa ni dok buat gaya..pastu tiruuu..haha









alamak..tutup mata plak..ni adalah Flame of Liberty..dekat terowong Pont De' Alma tempat Lady Diana ngan Dodi eksiden tahun 1997..tugu peringatan ni sekarang dedicated to her..masa lalu terowong tu ingatkan panjang..rupanya terowong pendek je macam ko lalu terowong Persiaran Surian sebelum The Curve if dari Kota Damansara..aku pun terfikir macam mana la bleh eksiden kat terowong pendek..hmmm..yess..ajal maut semua ketentuan Tuhan




inside the tunnel..gambar memang bad sebab ngah moving..ni bukan DSLR...huhu



 and taraaa...tempat yang paling aku tunggu-tunngu..Eiffel Tower!!




 ecece..mood romantic pun baru nak maii yer..


ini budak..dalam gambar memang indah..tetapi di sebalik tabirnya..sepanjang jalan asyik kena bebel ngan aku..makan coklat and gula-gula macam aku ni ada bukak kedai coklat kat sana...mulut tak berhenti mengunyah..pastu mai angin timur laut dier..." Mama..aqeil penaaat..jom balik..aqeil tak larat jalaan..nanti ujan aqeil demaam..aqeil muntah kang!."..haaa...tengokkk..berapa banyak alasan derr..langit sikit punya cerah aku tengok..ntah mana mai hujan



tunggu sat bagi budak ni kejar burung..kat sini jugak banyak awang-awang hitam dok menjual keychain..polis dier pun banyak berkawal so idokler aku berani beli apa-apa dari awang hitam tuh



makan crepe banana + chocolate tepi Seine River..soft jer crepe nyer macam lempeng





ok..mak dah lupa diri asyik menempel kat papanyer..haha


yang ni pulak Arc De Triomph and Fouad bawak kitorang melalui jalan Champ Elseyss (betul ke tak aku ejaa ni?)

Abeh je tour..ada sikit masa lagi before board night train at 6.15pm via Thalys to Amsterdam..kita melantak dulu sebab perut pun dah nyanyi-nyanyi


pizza ni time sampai memang cantik..sekali Aqeil ratah semua topping dier..habesla kitorang makan roti jer..haha



area Gare Du Nord..Fouad drop off kan kitorang kat sini and kitorang pun amek peluang jalan kaki round kawasan sekitar





sempat singgah one café untuk menunaikan hajat aku nak speaking French..haha..seriously I did it!
 
sampai je turn aku kat counter
 
" J'ai voudrais un chocolat et churros "
 
pastu dier jawab balik French yang ntah apa aku tak berapa nak jelas dengar....yang aku paham dier suruh tunggu tepi nak collect order.
 
kelass kauu....haha..siap tambah churros..churros dier memang sedaaapp nyum2


so pendek kata..Paris ni memang kota cinta ke? Honestly, yes it is bila berada area Eiffle Tower..kawasan lain macam biasa jer..cuma I adore dier nyer architecture bangunan..meletops kebabom!
 
and too much people yang suka dok mintak kita sign petition pebenda ntah sambil dok jalan...korang jangan memandai nak sign..nanti dier mintak kita bayar..eeee..takmo2..since orang dah warning awal2 jangan layan..so aku buat dekk je


beratur tunggu nak boarding Tahlys's train..korang bleh book Thalys untuk journey ke Amsterdam, Belgium and etc..


on board Thalys train..high speed train to Amsterdam across Belgium..and sebut pasal Belgium..I have a nightmare here!!..we stranded here for almost 2 hours gara-gara salah turun stesen sebab telinga ni malam-malam pekak badak salah dengar nama stesen..huwaaa..dah la tengah malam
 
apa akan jadi kat kitorang? terpaksa bermalam kat Belgium kah?
 
tungguuuu...

No comments:

Post a Comment