Pages

Thursday 6 November 2014

7 Things You Should Never Say to a Working Mom..

Hot topic..macam pisang goreng cheese panas2..people love to compare between suri di rumah dan juga ibu bekerja..nape eh?

 
 
and me as working mom, here 7 things that you..yer..kamu-kamu semua..should never ever say to a working mom!..haa...*garang cikit*
 
1. Saje je nak keja sebab malas duduk rumah
bukan malas duduk rumah yer..kalau la ada peluang duduk rumah.memang aku nak duduk rumah jer sebab lagi bestt..bole jaga anak..tak payah bayar babysitter..bole masak2 (walaupun kadang2 tak masak sgt..;p)...tak payah terkejar2 deadline hantar tender..tak payah pening2 pala buat cost estimation...tak payah subuh2 hari kejar flight nak gi meeting tinggal anak awal giler umah orang..huh...mesti ada yg akan cakap..duduk je lah rumah, bukan susahpun, antar surat resign..setel!..amboi2..hehe.the reason why i am still working is mainly because of the financial matter..with the increase of kos sara hidup..bukan laki cek tak mampu nak sara cek if cek jadi suri di rumah..tapi more to untuk bagi kehidupan yang lebih selesa..bukan tak selesa sekarang..tapi ye lah..we need improvement in life..sometime ada benda yang kita nak achieve mcm travel tempat best2..makan sedap2..bawak anak gi main tempat best2..hantar parent gi umrah..hantar Aqeil gi the best kindy...so kena lah sama2 bekerja..takkan nak katok laki cek saje..mau rebah dia..;p..kalau korang da selesa dengan apa yang korang ada..itu terpulang kat korang...but as for me, i want more and more and more!
 
psst..ada orang cakap duit bukan segalanyer..but for me, with money SOMETIME it can buy happiness..
 
2. Saje nak lari dari tanggungjawab jaga anak
subhanallah..kalau binatang pun sayang anak..aku pun sayang anak aku..bukannyer sebab nak lari tanggungjawab yer..walaupun badan kat ofis, kepala harus fikir pasal anak..makan pe tengah hari..babysitter aku jaga elok ke or dier biar aqeil sorang kat umah tinggal gi kedai..huhu..kadang2 sedih aku kalau si Aqeil asyik kena tinggal kt umah tak bawak gi kedai / sekolah..aku tak berapa harap anak2 babysitter aku jaga walaupun diorang da besau2..so far babysitter aku jaga Aqeil baik and sebagai tanda membalas jasa, aku tak pernah berkira soal duit / makanan ngan diorang..
 
3.I dont know how did you manage between family and work, but it's hard for me
yes darling..it's hard for me too...aku bukan perfect mother..lack here and there..tapi slowly will improved it..tak semestinyer aku kerje aku lupa terus hal rumah..my daily routine would be balik keje..sampai rumah dalam kul 6ptg (thank god my home is 20mins from office via LDP - no jem)..selalunyer dalam keta or dari ofis da pikir nak masak pe..sampai umah gi kedai dulu beli brg basah..pastu naik atas letak handbag terus sinsing lengan masuk dapur..masak dalam 2 / 3 jenis lauk..lauk utk me and hubby and sup ayam / moi utk Aqeil..keletang keletung kat dapur..pastu da siap masak gi amik Aqeil umah bbsitter..pastu balik siap2 hidang atas meja..pas dinner kemas2 apa yg patut..pastu main ngn Aqeil with papa..pastu sambung iron baju..pastu kemas beg Aqeil..pastu sapu sampah sikit..kul 10.30 / 11.00 pm tidokan Aqeil..baru aku tido if takde "extra work"..hahaha...;p..esok pagi2 bangun panaskan makanan Aqeil, pack dalam beg pastu kul 7 lebih baru hantar Aqeil.kalau Aqeil melalak kt umah babysitter kena tunggu dulu sampai calm down...selalu aku sampai ofis on time..tak sempat nak gossip girls kat mamak pun pagi2..huu..i manage to do it in my own way...
 
4. Awak nampak penat macam ni..
Gheee...Thankss...of coz i'm tired..wanna give me a day spa treatment???
 
5. Alah..nanti2 lah keje..time2 kecik macam ni baby perlukan lebih perhatian
All the years..360 days are precious...why dont people say this to fathers?
 
6. Kenapa nak ada anak kalau pas beranak bagi orang lain yang jaga?
wohooo...betul jugak ehh...actually, bila da kawen..of coz lah nak anak kan..it completes family..walaupun aku ni keje, aku bersyukur anak aku dijaga ngan baik -- from family to friends and babysitters. But make no mistake, my husband and me are raising our kids. We aren't home every day, but we are a presence in our kids' lives at every moment. 
 
7. Nanti anak terbiar if mak asyik bekerja
Oh God..from which ceruk hulu are you coming from??? kebanyakan anak2 yang berjaya sekarang..parent nyer are working..so takde bezanyer dengan ibu bekerja or ibu tak bekerja..as long as you know your responsibility..tak terabainyer budak tuh..agaiinn..walaupun masa bersama anak terhad..like my hubby always said..we roughly had 4 hours with Aqeil at home during weekdays..but we try to get closed to Aqeil..i admit i tak pandai layan budak..but it's worth to try kan??
 
sekian..da habes membebel..tata
 
 

No comments:

Post a Comment