Pages

Friday 8 May 2015

It's Perth! - Preparation

 
dalam mood tengah berusaha melupakan wallet kesayangan yang hilang..sampai termimpi2..;p
 
ok..taknak dah citer pasal walet..let bygone be bygone..ni nak cerita pasal our upcoming travellogue...
 
kali ni decide gi jauh sikit..cari kelainan..sebelum ni asyik pi negara dalam ASEAN..balik pi balik mai muka hang ngan muka aku lebih kurang..hehe..aku ke arah Beyoncé sket yer..haha..so tukar sikit selera..kita layan muka2 Caucasian plak noh! so..destinasinyer adalah..nun jauh ke bawah...ke Negara gelaran " Down Under"..haa...dapat teka? it is...Australia!! yippieee
 
orang lain maybe dah berpuluh kali terjah Australia ni ala2 balik kampong halaman..tapi aku yang marhaen ni..dapat peluang pergi..rasa nak melompat bintang..yeayy..dapat tengok kangaroo..dulu bukan main seronok dapat highest mark maths dalam kelas maths diploma..dapat hadiah kangaroo bear keychain tau!(sampai skunk simpan dalam keta)
 
sila salahkan Pak Cik Tony..dier suka buat promo yang tidak disangka-sangka..hehe..aku pun tak bajet dapat cheapest price walhal bukan time promo zero fare. Tima kasih la yer Air Asia sebab selalu impian bercuti aku terlaksana dengan adanyer penerbangan tambang murah ni..
 
aku booking 2 minggu lepas..on Friday night..masa tuh memang dok ngendeng hubby ajak cuti..last2 dier nyampah layan aku..kuar main futsal..time tu lah aku dok godek2 web airasia..and finally..hah! RM 1,500++ return untuk 3 beranak..giler ko tak murah!!..tak berkelip mata tengok harga..terus laju2 tekan booking..and siap within 15 mins!haa..bakat terpendam aku kalo nanti tak larat keje opis..aku nak mintak jadi travel agent..hehe
 
abeh booking..mula la bukak file excel plan itinerary..ni pun another bakat terpendam..aku paling minat plan holiday..dok mengadap laptop berejam pun takpa..dulu penah tanya sorang blogger untuk quote itinerary ke Korea..mahal nyer mak oii ko caj aku..tak sangka orang buat duit gak macam ni,.hehe..iols bagi free je..
 
so basically, early things yang aku dah setelkan siap2 kat Malaysia as below:
 
1. Booking flight (4H3M) = RM 1,565.00. Sila lah rajin2 belek and telek website Air Asia. Normally aku notice..flight akan cheaper if from midnight until 9-10am..then after that hours dier akan back to normal fare yang a bit high..cam aku book nih around 1am..hehehe
 
2. Apply online ETA, website : https://easyeta.com/app/applynow.php
 Charges per pax : USD 9.95 (Tourist Visa), so total = USD 29.85. Ada yang prefer engage agent untuk book tapi kalau aku..lebih selesa handle sendiri sbb murah jugak what??
    
3. Booking Hotel via Booking.Com - Travelodge Hotel (4H3M) = AUD 422.45. Actually ada fews hotel in the list mcm Criterion hotel..Mountway Holiday Apartment, Ibis Perth..tapi setelah sukat timbang kati sumer..based on the date aku nak travel..ada yang penuh..ada yang a bit far from city..so I pick Travellodge.
 
4. Rental Car (Nissan Pulsar Hatchback - Auto) from Aries Car Rental  = AUD 69/day (include car
seat & GPS)..since change to 2 days, jadi AUD 113 + Deposit AUD 400. I would recommend this!! The reservation team like Desmond did a very good job while handling my query..mula2 aku plan 1 day..pastu aku discover ada banyak je tempat boleh pegi lagi..so extend until 2 days with best rate.
 
5. Prepare Itenerary - do it on my own. Basically it will look like this:

Day 1 : Arrival + Own Leisure
Day 2 : Caversham + Fremantle
Day 3 : Rockingham + City Tour
Day 4 : Flying Back
 
6. Senaraikan list of makanan yang plan nak dibawa and allowable. Mula2 ingat nak bawak banyk..tapi aku malas nak merenyah..so bawak ubat..susu Aqeil.hopefully even kena declare..dier lepaskan kami dengan mudah..hehe..
 
7. Beli light luggage kat Langkawi. Kaler pepel uolss..nasib aku tak amik pinkki..hehe

8. Tukar Duit - RM 2500 and dapat AUD 860..timetu exchange rate 1 AUD = 2.91 MYR
 
9. Part ni I like the most..shopping baju sejuk,mafela, socks, glove!!..hehe..its autumn now..so expect
    temperature could drop until 10 degree..so harus bersiap sedia
 

bila da ready sumer ni, hati meronta-ronta tak sabar nak jejakkan kaki ke Perth!
 
wait for further details on this trip very sooooonnn...

 -tatatititutu-
 
 


No comments:

Post a Comment