Pages

Tuesday 26 May 2015

Its Perth : Day 2 - Caversham Wildlife Park & Fremantle

sebelum aku terlupa banyak..meh aku continue siap2 entry untuk Day 2
 
from Malaysia lagi aku plan untuk road trip ke several places yang luar dari Perth City..so dah communicate with Aries Car Rental untuk rent a car for 2 days..
 
arini plan nak gi Caversham Wildlife Park, then tengah hari shoot to Fremantle nak lunch fish n chips kat Kailis yang glemer tuh
 
early morning dalam pukul 7.30am..kat sana matahari dah cerah..kitorang berjalan ke Aries untuk amik kereta..kalau dari Travellodge, jalan ke arah kanan...belok kat simpang..sampai ujung simpang belok arah kiri..then jalan straight through St George Terrace..nanti akan sampai ke Adelaide Terrace..Aries nyer tempat is on the same side..kalau susah sangat..benchmark kan Malaysian embassy/ consulat office yang terselit di antara bangunan sepanjang St George / Adelaide Terrace..

yul80------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 awal kitorang sampai..dier bukak 8.30am..


Aqeil dah tak tentu arah nampak candies..aku tak sempat nak belek map


one happy boy dah refill candies..suka sangat..takpe ko..sebab holiday kasi can


rilex lu..tuggu mama register and setel payment..kat Malaysia aku dah isi satu form yang Aries nih hantar with credit card details..and dier dah buat transaction untuk 2 days rental..so, today dier hanya pre-authroized AUD 400 bond..which means duit tuh bank akan hold..if no damage..kete pulangkan balik nanti elok takde cacat cela..dier akan returnakn balik duit dalam credit card within 10 days kut




ni la kete kitorang..Nissan Pulsar Hatchback, auto c/w gps & car seat..haa..jangan tak tau..kat Australia undang2 sangat strict..kanak2 wajib duduk dalam car seat..sebab tu aku suruh include car seat and gps..kalau pikir polis dier mcm Malaysia..memang silap besar lah sebab polis dier can be anywhere..everywhere..siap boleh pakai baju biasa..naik moto helmet ada camera tau untuk pantau uollss..aku dengar nak tergelak pun ada..

 
nih Ian tengah final check kete..sorry la Ian muka ko tak nampak..check detail giler..aku pun suh my hubby check details if any scratch yang dah memang sedia ada..


hah..oil level pun aku suh hubby snap..nanti nak kena pulangkan balik full tank tau..kalau tak, kena caj AUD 2.20 per liter..sanggup? Ian aada inform aku yang oil price kat Aussie ni fluctuate everyday..and the best part is..setiap tempat harga tak sama and varies..boleh plak camtu eh??

dah siap sumer..ni lah part paling aku stress..si Aqeil mengamuk taknak duduk dalam car seat..huwaa..macam maner nak gerak nih..kalau aku buat hati kering tak letak..giler kena tangkap bayar AUD 200..baik buat shopping anak oiii

aku ikat jugak dalam car seat..hubby jadi driver for today and continue gerak to our first destination, Caversham. Si Aqeil melalak dalam keta sampai nak biol pala aku nih..huhu..serupa kena dera..last2 dier surrender..minum susu and tido..hahaha


benti jap tepi jalan..kena lalu kawasan macam desert untuk sampai Caversham..pastikan penunjuk arah tuh betul yer sebab ada banyak pintu masuk ke Caversham..Caversham nih located inside Whiteman Park..

 
pintu masuk ke Caversham..Alhamdulillah selamat sampai tanpa sesat barat..thumbs up to driver..hehe..bayaran entrance ke Caversham nih AUD 23/pax and AUD 10/kid..opening hours dari 9:00am until 5:30pm..kitorang sampai 9:15am..just nice..

jom kita tengok show apa yang ada :

10:00am - Farm Show
11:00pm - Meet a Wombat & Friends
1:00pm - Farm Show
2:00pm - Meet a Womabt & Friends
3:00pm - Farm Show
3:45pm - Meet a Womabt and Friends

sebelum tuh, Caversham nih adalah zoo milik persendirian and bukan subsidize by government..they operate on their own..but trust me..worth to visit!!tempat yang sangat cantik..comfy..well maintained

firstly kita attack tempat kangaroo!!..dah tak sabo nak tengok Australian mascot yang sangat pemes nih

 
 

awatlaa yang lengan sweater hang berjurai tuh Aqeil? aku nak sinsing tak bagi..haa..lantakk




then proceed to farm show..acara cukur bulu biri2..


pas acara nih patut ada show bagi kids susukan biri2 comel ngan botol susu..sebab pe takde dalam pic iols??sebab si Aqeil nih dah buat perangai..mula2 nak coklat..pastu nak tido stroller..pastu bleh plak yer nak minum susu botol guna straw..kecik beso kecik beso je aku perati perangai..grrr


part of acara meet wombat and friends...eee.tu lizard tau..besarrnyerrr


alaa..aku tak ingatla apa nama menatang nih..huhu



with koala..kalau korang nak tau, spesis koala nih takleh stress2 tau..kalau stress dier akan mati...pastuh kena tidur at least 20 jam sehari baru dier sihat..amboiii..bahagianyer hidup ko yer..and..jangan ingat boleh sentuh sebarangan..bole sentuh area tertentu je..tu pun penjaga dier suh aku usap guna back hand..terus rasa nak back hand menatang nih..hahaha...lawak je


cer teka mana Aqeil?..cari...cari..takde???memang takde..patut muka tu kat muka arnab..tapi nan hado la dier nak menurut perintah aku amik gambo..lagi suka nak kejar ayam serama..haha

done with Caversham...moh ler kita proceed to Fremantle..aku bajet timing kat sini dalam 3 hours je sebab nak spent another 1/2 hour to Fremantle..kena ngam2 sampai dalam pukul 1 / 2 sebab nak kejar masa nak lunch ngan soping2 kat E-Shed..hehe (I lorveee ittt)

akan tetapi..ada something wrong with GPS suddenly...takdak bateri and takleh charging!! huwaaa..I is so stress..dalam dok check thoroughly ngan Ian pagi tadi..bole plak tak check car charger tu function ke tak..huhu..mujurlah aku ada complete itinerary ngan direction google maps yang aku memang print siap2..

check punya check..testing belake2..last2 dapat jugak GPS ni charging..wayar longgar nih..huh..

so, ilang semput..jom la gerak ke Fremantle..finally savely arrived dalam 2pm..

parking kat somewhere area Esplanade..kitorang bantai jer letak syiling sampai time valid untuk park until 3.56pm..

pastu Aqeil menggelupur tengok playground kat esplanade..perut yang dah lapo berkerongcong nih mintak sabar dulu..kena layan bos kecik nak main dulu..

huwaaaa...nangess lagi..Aqeil pau aku nak naik ferris wheel nih..per pax AUD 10..bukan dalam bajet nih..bertambah stress aku yang financial controller nih..huh..sayang anak punya pasal..naik la..naik la..


layan Aqeil main ngan anak mat saleh..perut mendidih dah ni..nangis dalam hati..haha


entrance ke tempat nak makan fish and chips..yeayy..Aqeil dah terbongkang tido..lagi la mak hang ni bersorak gembira..boleh makan dengan tenang dan aman sikit


nak jugakkkk..haha..depan Cicerellos..kalau tak salah aku ada dua tempat glamer fish n chips..satu Cicerello and satu lagi Kailis..aku pilih Kailis..


sabar menunggu..dier akan bagi buzzer..bila order siap buzzer tuh akan bergegar..haha..kat sini banyak betul burung seagull..aku serabut plak tengok sebab dok bunyi bising..kang Aqeil jaga memang tak bersantai la aku


our dishes..nyummeeeh...sedap tul fish n chips dier..memang rasa fresh..ala2 rasa ikan dori pun ada..tapi sos tuh macam tak kena..sos tartar + tomato sauce..huhu..kurang umppphhh

abeh kenyang makan, tapau sikit ikan untuk Aqeil, then proceed jalan ke E-Shed market..mommy love it to the max!!!


pandangan sisi..dalam nih aku shopping kat kedai Megabes..ada dua kedai yang owner dier from Malaysia which are Aussin and Megabes..dua2 nih sebelah menyebelah..alang2 dah masuk Megabes terus start aktiviti shopping..amik tshirt sket..fridge magnet..key chain koala & kangaroo..takleh soping banyak sebab nanti tukar dollar ke RM jadi pitam..haha

fyi, kat belakang E-Shed nih ada cam food court..bleh2 lepak2 menikmati sunset..tapi kitorang tak lepak lagi..kitorang decide nak jalan2 kawasan berdekatan



Fremantle Railway Station..dari stesen ketapi nih..korang belok kanan..jalan depan sikit..lintas landasan ketapi and dah nampak E-Shed..senang je




abeh round2 kawasan..jom balik ke E-Shed..kita tengok sunset..



eksyen ko yeh..Port Klang nyer sunset tak hadap pun nak lepak tengok..hihi


pukul 5 lebih dah nak sunset...lepak kejap..kat sini lah korang boleh naik ferry shuttle to Rottnest Island..ada apa kat situ? not sure..boleh google..rasanya ada haiwan spesis "Quokka"

then, terus gerak balik ke Perth City..hari yang memenatkan..tapi it's fun bebeh!!

oh yerr..lupa nak stori pasal parking..sebelum travel, aku dah study pasal cheapest parking available around hotel since Travellodge takde parking lot..huhu..hotel pun ada bagi pamphlet untuk few parking references..antaranyer..Wilson Parking kat bangunan Kings Complex..yang ni dalam 100meters dari hotel..actually dalam bangunan Kings Hotel..aku ni punya la ingat Kings Complex ni shopping complex..rupanya banguna hotel..cehh..

nak tau parking rate, bole refer online website untuk Wilson Parking..kalau tak salah bole book online with cheaper rate..kalau night fee from 6pm - 6am harga dalam AUD 7 flat rate..subsequent hour kalau lambat dier charge AUD 2.20/hour..kalau salah map lah yer..bertentang dengan Kings Complex nih pun ada satu kawasan parking..aku tak ingat nama tapi nih macam mahal sket..night parking yang flat rate AUD 7.70 tapi dari 4pm untul 3am pastu subsequent hour AUD 4/hr kut..abeh takkan kul 3am nak gi amik keta kuar jalan dah kut semata2 nak save??haha

so..camna nih..aku takmo membazir bayar parking..so aku cakap kat hubby..sabor2..kita balik hotel dulu..sebab Travellodge ada inform yang kalau parking tepi jalan depan hotel..night parking free from 5pm until 8am....dalam hati berdoa la ada petak kosong..and ternyata ada jugak rezeki iolss..ada parking kosong..yeayyy...save duit!!hehe..petak nih dekat depan hotel so hopefully save..and ternyata save pun!

so penting untuk study awal untuk everything that could save our money...
 


No comments:

Post a Comment