Pages

Monday 25 May 2015

Its Perth : Day 1 - Arrival

I am one happy momma!!! Just came back from the beautiful land of Perth, Australia..what to expect..sisa2 holiday mood masih ada..jet lag sikit2 pun ada..;p
 
entri sebelum ni aku ada ceritakan mengenai preparation before ke Perth. Kini tiba masanyer..on 21st May 2015 (Thurdays) kitorang sekeluarga telah selamat terbang ke Perth. Flight pukul 8.10am melalui penerbangan Air Asia X. It took 5 1/2hours to Perth. Dalam flight Aqeil slept soundly for first 2 hours, then woke up and turn into cat..luckily not monster..haha..ok la as long as tak mengamuk or throw any tantrum yang boleh buat aku malu sebakul..time dier tdo aku dah isi siap2 Arrival Card yand diedarkan.



 
 
kitorang selamat sampai di Perth International Airport pukul 2.10pm..cuaca dingin dah mencengkam kulit...now, wait for the scary part..benda yang agak scary bagi aku adalah berhadapan and bersoal jawab dengan kastam Australia..lepas cop passport..lane agak pendek and cepat since only our flight arrived at that time..then, proceed to declaration area..the custom officer just ask me few things macam bawak apa..jenis ubat apa..susu untuk sapa..fyi, aku just bawak painkiller, heat pack and susu Dugro untuk Aqeil..aku nampak dier macam tick "P" kat arrival card kami..then proceed kat satu kawasan..where we have to line up our bag..then stand beside our bag..kena berbaris lurus..at that time dier akan bawak kuar dog untuk hidu..luckily tak kena air liur or dihidu rapat oleh anjing..kami lepas ngan jayanyer!!yeayyy..sumer nih cepat je..terus bole kuar..dalam 1/2hour je process..aku ada baca blog yang cakap 2 /3 jam lah kat kastam..anjing besar hitam lah..hmm..in my case...anjing tu saiz anjing Malaysia kaler putih..and yes..memang ada satu kaunter tepi kaunter kami beratur untuk dihidu anjing..kaunter tu untuk orang yang bawak raw food, makanan..memang kena declare and bukak beg..yang tu kut amik masa..cam aku yang decide taknak hassle kt kastam memang avoid food..hehe..
 
ok..setel satu part..tak sempat lagi aku kuar airport..Aqeil dah pau iols kereta mainan worth AUD 3.50 kat minimart..haishh..ko ni kan ..tak sah tau..airport kecik je macam airport langkawi.
 
 
Since aku dah study awal2 route untuk ke city, here I list down there are actually 3 ways to get into Perth city depend on your suitability & budget :
 
1. Go to city via Connect Bus Shuttle - bas kaler orange, official shuttle airport..harga per pax AUD 15. Mula2 kena amik free shuttle dari international terminal  (Terminal T1) to domestic terminal (T3 terminal). Then sampai je domestic terminal..tunggu kat Connect bus nyer bus stop..nanti inform lah hotel korang kat maner..dier akan drop depan hotel. bas nyer kekerapan every 15mins kut
 
2. Go to city via cab - estimate AUD 35 - AUD 40 per cab. Berguna if trip ramai..bole tong2 bajet
 
3. Go to city via Transperth Bus (bus local). Bas ni ada stripe kaler hijau tua..Mula2 still kena amik free shuttle dari international terminal to domestisc terminal. pastu tunggu kat bus stop yang ada sign " Transperth"..wait for bus no 37 / no.40. Fare estimate AUD 4.40 per adult..kanak2 free..tambang bayar kat driver yer..bas nyer kekerapan every 1/2 hour kut
 
Aku harusla pilih Option 3..sia2 je study bagai nak rak kalau tak make use of cheapest  way..hehe..Time aku, drebar bas tak paham hotel Travellodge kat maner..aku cakap Hay Street tak tau..Victoria Avenue Street pun tak tahu..last2 ada kawan dier explain..finally dier suruh aku cakap kat drebar, stop kan kitorang just before Barrack Street..hmmm
 
Kebetulan time aku tunggu bas Transperth tuh ada couple Chinese Malaysia dok membontoti kitorang since dari international airport lagi..dier dok puji cakap pandai aku cari bas..siap ingat aku bekas student kat Aussie nih..kiki..aku ni mana la pandai time blaja..main je banyak..memang tak de lah nak study Aussie..En Google kan ader..hendak seribu daya tak hendak seribu dalih..ye tak?


 
this is the inter terminal bus..free shuttle from international terminal to domestic terminal



awaiting Transperth bus..




at Barrack Street



hotel yang spacious and comfy..worth to book..
 
 
 my intan payung busuk masam angin satu badan ;p nasebla aku ni bole kawal sabar kat sini..factor cuaca kot..sejuk jadi kurang marah..ye tak??
 
kitorang selamat sampai Travellodge dalam pukul 6 ptg..sebab pe lama?sebab sesat barat salah baca peta tepi jalan..haha..

 
merah makngah kan jacket iols??hehe..beli online kat Uniqlo..sedap pakai time2 sejuk2 manjer nih..haha..kitorang tapau kebab kt Ipsa Kebab untuk dinner..then jalan terus ke hotel..check in and terus terbongkang..
 
kedai2 kat Perth mostly tutup at 5pm sebab employer tak sanggup nak bayar pekerja for longer duration.nighlife yang agak bored...fyi, in Australia, kerajaan strictly imposed minimum salary of AUD 15-AUD 17 per hour untuk sumer pekerja..cer bayang kan satu hari 12 jam keja..kayo pakcik!!..haha..sebab tu sumer business hour mostly until 5pm..ada jer kedai2 makan..bar yang operate at night..kedai 7eleven pun bukak 24 hours as usual..
 
till then...wait for our next day trip...daaa
 
Bajet untuk today :
* bus ticket = AUD 8.80
* mainan aqeil = AUD 3.50
* check in hotel = paid earlier (RM 1,183 /3 nights)
* dinner = AUD 22 (1 Pide + 2 Mixed Kebabs)
 


No comments:

Post a Comment