Pages

Monday 20 March 2017

Trip ke London : Day 1 - London, King Cross

Salam! Hye korang...cakkk
 
Takyah nak berduka lara lama sangat, meh sini nak cerita mengenai trip kitorang ke London aritu.
 
Flight hari Sabtu pukul 10am..so subuh-subuh hari dah gerak keluar dari rumah, naik Grab Car and sampai airport around 6.30am. Kalau berjalan dengan saya, semuanya harus sampai awal yaa..takmau kelam kelibut macam nak putus nyawa ligan katebang.
 
Mula-mula kita pegi check in bagasi dulu, tukar printed boarding pass ke airline copy yang cantek sikit and then we had our breakfast at one of the kopitiam kat situ. Pukul 8.30am dah start masuk balai perlepasan, setelkan urusan immigration and boleh la berjalan lenggang kangkung ke gate (eh sebelum tu kena naik connecting train).



 
 
And ni la yang start buat aku hangin...aku dah la pre-booked seat siap bayar RM 1,800 and yakin 200% aku tak pernah salah book tempat duduk sebab kita select dari gambar rajah flight tuh. Entah apa pasal, aku syak dia tukar model flight kot, seat yang tiga sebaris kat belakang sekali supposed to be filled in by three of us, hanya nama aku ngan Aqeil allocated kat situ, my hubby tercampak kat tengah2 row lain. wadefuk??? ko ingat aku hartawan gilawan dari Arab suka2 hati nak bayar pre booked pastu redha seat kau main campak je? sabar2..aku check ngan Emirates later and yess, dia memang ada last minute changes to the flight..kuang asam sungguh!
 
Nasib la sebelah I a young lady, student medic kat Russia. Budak ni aku kagum sungguh sebab tido soundly dari take-off sampai la landing Dubai untuk first leg nyer journey. Nasib jugakla Aqeil takde meragam and ni kira festaim aku berdua je ngan Aqeil untuk long haul journey. Frankly speaking, I do not know why Emirates is voted as No.1 airline..sebab bagi aku since dah pernah naik Etihad, Etihad lagi macam best dier nyer service, foods nyer variety pun sedap siap boleh bagi aku selambak biskut sedap sebagai bekal bila flight touch down. Emirates ni..aku mintak maggi mee cup pun cakap nak bagi tapi tak bagi2 sudahnya..dah la macam tak friendly sangat layanan nya..ehh hangin lah cakap banyak2..entah la..lain orang lain pendapat tapi this will be my first and last kot book Emirates..
 
Sampai Dubai ingatkan boleh jalan smooth terus ke gate seterusnya untuk connecting flight, rupa2nya kena lalu kastam jugak untuk check bag..masa Abu Dhabi tu tak payah pun. hurmmmm


beli Mcdonald pun canggih





 
 
Then board flight dari Dubai ke London and 7 hours later, yeayyy selamat mendarat di Heathrow for second time! Immigration seperti biasa went very smooth, takde banyak soalan and since kali ni kali kedua, harusla acah-acah pandai sikit, terus cari underground tube naik ke King Cross station. Since sampai pun malam, keluar je dari underground station nak lintas jalan, ohmaigoshh sejuk yakmats sampai ke tulang..tengok suhu kat phone..ooh ok 0 degree..lari-lari cepat tak sabar nak check in





Hotel kitorang stay ni namanya Hotel Fairview..hotel ni budget hotel jeww tapi tetap selesa untuk kitorang tumpang berteduh untuk 2 nights..bajet tak bajet sangat lah even kecik cenonet ni pun RM 1,000 tau 2 nights with breakfast & wifi...booking via Agoda and sekali lagi terkena..even ko bayar for family room..tapi kalau dah nama room tu economy / budget fare, letaknya lah kau di basement / underground hahaha. Esok pagi breakfast, makan English bekpes kononnya, sekali dia serve sausage pork sekali ngan scramble egg..aku ni nak makan scramble egg pun jadi tak lalu takut kot guna minyak sama..so sudahnya, makan je la roti sapu jem huhu. Bekpes sekali ngan family Cina dari Malaysia jugak..mamat tu siap cakap..ehh jumpa orang kampong laaa...kau kampong mana haa?

Harini, Nik kawan aku yang stay London tu cakap nak pickup bawak jenjalan. Aku pun dah pack asing barang yang dia kirim, kali ni belikan jubah ngan shawl untuk wife dia jugak..hopefully padanla ye. Nik inform nak bawak kitorang tengok castle..aku ingat dekat-dekat situ je, rupanya sampai ke Warwick nuh..2 hours plus journey, sampai tertido-tido la aku sementara nak sampai. Sedihnya bila sampai around pukul 3pm, castle dah tutup. takpe lah..jalan-jalan sekeliling and then gerak balik Nik singgah Bicester Village. Berbunga-bunga la hati aku walaupun ada sedikit kerisauan sebab Aqeil nyer mood petang tu moody ja..agaknya adjust time zone tak betul lagi kot

Sampai je Bicester, incik hubby ngan Aqeil lepak café while aku meregangkan otot-otot kaki untuk tawaf sekeliling kawasan tu. Mula-mula kita attack Cath Kidston, konon nak carikan beg untuk mom and MIL, sekali stock lama je banyak and tak de banyak choice..so aku just grab 2 x purse.



time ni mencuka sebab Aqeil berangin tak bagi aku round kedai..gewamm!!


Pastu ada hati masuk usha Kate Spade..hurmmm tak banyak choice ngan color..macam stok2 tak laku je..takde pun yang kaler2 colourful

Lepas abeh shopping, sedaaaap nya lahai wife si Nik tapau masak nasi lemak..meh le kita bergendang gendut makan nasi lemak sejuk2 dalam keta..nikmat dia Tuhan jer yang tau hihihi

Then, Nik hantar kitorang balik hotel, sampai around 9pm..takde aktiviti lanjut tinggal acara nak tarik selimut je la oiii sejuk2 nii

 

1 comment: