Pages

Sunday 5 March 2017

Pengalaman Keguguran - An Unexpected Gift

It's been a while blog ni sunyi sepi...ye tuan blog ada ni haa. since 6th Feb I amik annual leave sampai 20th Feb sebab nak jenjalan London follow incik hubby graduation kat sana..semuanya berjalan lancer as expected..entry lain lah ye I story pasal trip London ni sebab masih takde mood nak story pasal holiday..its a grieving time now

Permulaan tahun 2017 yang bagi aku sangat la best...first celebration birthday ramai2 semua ada dengan surprise dari incik hubby lagi...pastu mood pun berbunga-bunga kembang setaman sebab week after that dah nak fly ke London...seriously aku tak tau pun yang masa-masa gembira tu rupanya dah ada si "tiny dots" ni ngah growing slowly sampai aku takleh detect langsung any different. Masa fly 14 hours KL - London pun takde any alahan walaupun dalam hati macam suspicious sebab period dah delay..tapi selalu memang delay pun pernah kengkadang 5 hari pastu tup..tup..datangla cik merah haha takdan nak main strip...

Masa kat London, kuasa kaki memang digunakan habis habisan...subuh2 hari dah berjalan round area King Cross sambil melayan karenah si Aqeil and seingat aku ada jugak la dok kena dukung Aqeil bila angina kus kus dia mai..pastu tengah hari my friend yang stay sana datang pickup bawak gi Warwick Castle, Warwick and balik pulak singgah Bicester Village lagi...sungguh heaven bila wife dia masak nasi lemak bawak bekal and aku makan seriously dengan lahapnya sebab rasa lapar gila tambah2 sejuk2 camtu..thanks wife Nik!

Esoknya, adegan heret bag ke Manchester, buat stadium tour dalam Manchester United Stadium, punyala banyak kali kena naik turun tangga and berjalan sampai nak cramp gak perut aku, masa ni dah slowly macam rasa " awat perut macam senak tapi tak sebu macam ada angin"..aku sabar dulu sebab ingat sebab dok makan kebab je so perut banyak ruang kosong haha..dahla masa nak bawak Aqeil berjalan pi Legoland Manchester kat Intu Trafford, kitorang berjalan ada la dalam setengah km sebab salah turun hentian...memang bertabah sungguh

Bila sampai Cardiff, time ni aku bulatkan hati untuk beli pregnancy test kat Boots..alang2 dah nak beli plaster untuk luka di dahi Aqeil so aku rembat sekali. Tapi tak terus balik hotel, sebaliknya sambung lagi berjalan sepanjang kawasan shopping siap masuk Lush and layankan staff dia buat demo letak scrub la..shower gel la...rasa bath bomb la..malam baru balik hotel

Jeng..jeng..bila test je ohmaigod..double line!! benda yang aku nanti nantikan sekian lama mencuba huhu..masa tu speechless tak terkata apa..rasa takut sangat pun ada sebab terus otomatik aku recall punyala banyak berjalan siap heret bag lagi cari hotel semata nak save..huhu.rasa cam bersalah gila pun ada..time aku doa semoga semuanya baik2 saja..pas check ngan strip aku gi beli pulak Clear Blue and result nya



aku share gud news ni among family members ngan kawan yang closed via whatsapp je..dah bukan zaman aku untuk publish strip double line or clear blue dekat facebook macm masa dolu2 walaupun sejujurnya, siapa yang mampu keep a secret untuk sebuah berita gembira nii...kalau boleh aku nak jerit satu duniaa bagitauu

Time dekat Cardiff tu jugak aku terus set appointment ngan gynae yang sama masa aku pregnant kan Aqeil..and since dah tau dalam perut ada isi, aku pun mula limit movement sampai takde dah nak merayap ke Bute Park, Cardiff Castle...time tu aku betul2 focus dekat tiny dots ni je..siap beli folic acid siap2

And here come the saddest part

On Monday after touch down KL, pegi Prince Court untuk first checkup

Dr Tan : If based on your LMP, you are 6 weeks now..come we scan to see if he is in right place

(He performed TVS since I have retroverted uterus and difficult to see the sac via ultrasound)

Dr Tan : ahaaa...we can see now..he is in the uterus..so no worries about ectopic pregnancy...but the size is very small...only 2.5mm..look like 4 weeks...should be the size is bigger now for 6 weeks

Aku : ( mula rasa tak sedap hati and seriously dah tak keruan untuk berfikir secara normal...rasa nak banjir dh air mata tapi tahannnn jerr)

Dr Tan : Never mind, come back next Monday so that we see if he is growing..If its not growing and ada keluar any selaput / kantung / ketul, cepat2 datang hosp

Kau rasa bila dengar Dr cakap macam tu?

Aku tahannn je air mata...tahannn..kena amik darah lagi sebab nak check HSG..sampai masuk dalam kereta terus berhambur air mata dalam diamm..konon takmau incik hubby nampak..huhuhu..agaknya sebab aku diam jer, last2 malam tu incik hubby cuba rileks kan aku

Him : Papa rasa memang baby tu size 4 weeks la..mama salah bagi LMP ni

Aku : Entahla..jiwa orang ni tak tenang selagi tak sampai next Monday..he must grow...he musttt!!

time tu aku macam orang terdesak in which aku rasa tertekan sebab aku tunggu lama untuk berita gembira ni and last2 turn out jadi macam ni...sangat frustrated. Incik hubby ajak solat sesama, baca Yassin and pastu rasa macam a bit calm

Tapi yang tak bestnya lagi, lepas buat TVS tuh start kuar brown spotting..walaupun aku tau TVS wont harm the baby tapi aku macam berdebar tul bila lepas ke toilet and wipe, memang nampak brown spotting. Esoknya pegi kerja macam biasa, first day keja setelah cuti lama and still aku macam takde mood sebab brown spotting is still there...toilet dah jadi best friend aku sebab keja nak spot check.

And on Thursday, half day keje the spotting getting heavier and buatkan aku tinggal semua keja and terus pegi hosp..Dr Tan prescribe Duphaston and suruh aku keep makan folic acid..balik rumah memang bed rest cuma time ni dah mula rasa macam mild sengugut...memang tak senang nak tido sebab mengiring pun sakit..terlentang lagi laa rasa cekang..memang tak senang duduk jugak la walaupun sakit nya on off

Malam Jumaat gi menyerah diri sebab dah start nampak fresh blood sikit...sampai je hosp memang aku dapat priority, and Dr oncall cakap kena buat vaginal examination untuk check pintu rahim dah terbukak ke belum..tak sakit tapi air mata aku keluar jugak sebab mengenangkan banyaknya dugaan kali ni..dengan amik darah pun banyak kali sampai lebam lengan. Masa buat VE, dr cakap just minimal bleeding and pintu rahim still tertutup..dia suruh aku balik tapi dia nasihatkan aku untuk get ready for miscarriage sebab bacaan HSG aku tak naik double seperti yang sepatutnya.ok time ni aku dah pasrah..

Esok pagi on Saturday aku memang baring je..hubby panggil maid cuci rumah pun aku buat dunno je..biar lah dia cuci even aku ada kat bilik je...around 11am, time tu maid dah balik, aku bangun nak pegi toilet and.....that things come out...bila keluar je terus hilang sakit perut aku and memang gelabah jugakla sebab nak kena simpan bawak gi hosp...terus siap gi hosp and Dr sahkan complete misarriage..untuk pertama kalinya aku tak menangis dengar ayat tu sebab aku rasa dah puas menangis dah kut..Dr bagi MC 1 week sebab aku tak payah buat D&C..alhamdulillah urusan miscarriage aku dipermudahkan..takde keluar fresh blood selambak or sakit macam nak beranak or cramp teruk2...semuanya mild and bearable..aku redha walaupun sifatnya hanya seketul daging sebab the moment I know he is there..i've create a bonding with him and the loss is totally give a huge impact on me...

On next checkup, Dr Tan advise aku untuk jaga pemakanan and avoid jamu..and he advise me to try again later next 2 months..insyallah kalau Allah izinkan aku untuk ada anak lagi..and for the time being, just keep myself healthy so aku start consume supplement Shaklee macam GLA complex, Vitamin B-12 with Folic Acid, ESP and Vita C Plus.


In loving memory of my tiny dots and I keep it with me in my wallet until I have the courage to just let it go and move on.....to others it may be a small matter, can be forgotten, nothing to worry sebab just a seketul daging not yet formed a complete physical but untuk orang-orang macam saya ni yang menanti gud news ni sekian lama for almost 3 years..to be able to see this via scan dah cukup untuk buat hati gembira tersangat2. How hurt it is bila kegembiraan tuh hanya bertahan untuk sekejap saja and I lost it in a glimpse of eyes....

Till then...in a recovery mood..will update pasal holiday later yaaa

No comments:

Post a Comment