Pages

Monday 6 July 2015

Diet Bukan Untuk Kurus

sebut je pasal DIET..mesti orang akan ingat nih semata nak kurus je ni..kan raya dah dekat..hehe

untuk aku, nan hado la nak DIET untuk kurus walaupun perut ibarat birthday cake..pinggul bukan seperti biola..nak biol ada la aku tengok..haha..bek korang pakai korset tuh kalau nak slim macam kerengga yek..

aku DIET for the sake of current health condition..too much makan makanan bergoreng..tak ingat donia makan seafood..suka sangat makan gula-gula / tidbits...mulut mengunyah 24 jam..all these are related to cause my cholesterol level rise up.

7.2 mmol/L man!! normal cholesterol level shud be between 0 - 5 mmol/L. this value put me in a row of similar candidate who had potential of stroke / heart attack..sounds scary?? yes it is!!

korang ada check korang nyer level? better check sebab kadang2 simptom2 yang selalu citer kat internet tuh..tak appear pun as it mentioned..macam kutil lemak bawah mata..kat aku takde pun..

so what should I do?

mula-mula, aku start with "eliminates seafood consumption"..aku takleh la eliminate seafood ni terus sebab incik hubby ada..kang kembang tekak dier asyik ayamm..ayamm..ayamm...even aku masak sambal udang ke..sambal sotong ke..seafood paprik ke..tuh sumer aku hadapkan ke pinggan incik hubby..so aku ni nak makan apa? makan nasik kosong with sup cendawan..pastuh rebus ikan termenung singgang..waduhh..kok miskin sangat nih? takpe..sabarrr..huhu...dari aku beli menu sihat kat satu websitu tuh yang harganyer RM40++ per meal, baiklah kiranya aku masak je yang aku suka tanpa goreng/santan.

pastuh, aku continue minum " quacker oat"..walaupun sebelum nih..kadang-kadang ingat nak minum.kadang-kadang nyanyuk lupa nak minum..as an additional, aku beli la jugak susu anlene simpan..takut kang kurang zat besi lak..pitam tengah jalan.

seterusnya, "EXERCISE"!!!..yang ni memang aku pemalas tahap gaban..dah bertahun-tahun tak exercise nih memang sumer lemak bersuka ria lah menempel sambil bergomol2 membentuk lapisan tebal..huh..langkah permulaan, pi amik dulu access card untuk gym kat club house. tapikan..aku tak start lagi nih pi gym..dok pujuk hubby ajak teman sebab aku malu nak gi sorang..dah la jakun nak guna threadmill..kang ada yang terguling depan threadmill..haha



sekian lah citer pasal cita-cita aku yang nak berdiet untuk turunkan cholesterol..semoga ditetapkan iman dan tak terlajak belasah nasi beriyani..ayam percik,yang sumernyer melambai2 kat bazar ramadhan..hehe

k bye

1 comment: