Pages

Friday 8 November 2013

Travel Gateway : Hong Kong - Part 4 : Ladies Market + Tsim Sha Tsui

Good day to all. Kembali kita ke kisah kitorg kt HK for day 4. Basically Day 4 nih bolehla dikatakan sebagai "free n easy" day..fokus utama haruslah habiskan sisa2 HK Dollar utk shopping!! (mcm byk je fulus aku bwk..hahaha..padahal balik mesia sure kena menabung nih)...bler dgr perkataan shopping nih..aku yg da mcm nk pancit nih pun terus segar bugar...jom2!!!mama da stretching kaki nih..

Pagi yg aman damai nih dimulakan dengan bekpes kt hotel..haaa..br pagi ni terasa nk try bekpes hotel..sampai je kt tempat bekpes..ok..fine..mata aku terjojol jap..bayangkanlah pork sausage..pork beef..sebelah mee goreng..pastu ada spring rolls (dier specify vegetables only).laki aku just amik roti sapu jem..same with me.tp tekak nih mcm nk rasa spring rolls..amik la dlm 4 ketul..pastu ada bubur nasik..amik la jugak utk Aqeil..ble da ready nk ngap2..sekali aku ngap spring rolls tuh..erkkk..awat rasa mcm ada daging..tak tertelan dek tekak aku..terus luahkan walaupun agak disgusting disituh perlakuan aku tu..hehe.aku tanya r budak yg dok serve tuh either spring rolls nih 100% vege ker ada mixed beef..dier konfiden ckp 100% vege..hmmm ntahlah..aku malas nk tanya lebih2..bukan paham pun..so aku tolak tepi spring rolls..sambung mkn roti jer..membazir lak bayar utk bekpes hotel arini..huh

da setel sumer, kitorg terus menapak ke MTR Tsuen Wan. Dari station Tsuen Wan, nek train sampailah ke Tsim Sha Tsui station. Cost per trip is about HKD 8.40/pax. Sampai je, terus cari Exit A...pastuh kuar lah merayap2 sekeliling area tuh..aku byk masuk SASA, BONJOUR, Giordano...etc.

Aku heran jugak bila orang kata brg2 kt HK nih murah giler..padahal bagi aku..some items tuh kt Malaysia lagi murah..branded items yesss mmg murah kt HK especially Handbag..kemeja branded cm Giorgio Armani..Crocs pun aku tgk murah dari Malaysia. Kalau handbag tuh mcm LV ka..Gucci ka harga kt KL nk sampai puluh ribu..kt HK boleh la dapat harga half..tapi..aku tetap xmampu yer kawan2..huhuhu..aku mampu tengokkkk je..walaupun aku agak gilakan handbag..tapi taraf aku handbag xdelah smpi ribu2..aku xdelah pentingkan brand or kualiti..asal nampak cantekk and sedap dipakai plus kualiti boleh tahan (lagi best kalau time tuh 70% discount..haha)..aku angkat je...sy mmg slamber.(sebut pasal selamber nih..aku penah slamber gk nk g interview utk Petronas kt KLCC ..bajet cm good2 jer...nk redah je pakai baju kurung bunga2 ala2 taman bunga gitu..yer lah dah panggil teviu mengejut..haha...tak formal langsung + sewel. FYI, aku xdapat job tuh..huhu...sbb pe?sbb bunga kt baju terlalu menyerlah kot..haha..xdelah..aku pakai bj lain daa...alasannyer sbb laki aku keje ctu gk..huh..alasan poyo je tuh)

ok2..dah merepek2...back to the main story.Aku sempat la beli2 sket dlm SASA tuh..aku suka lah masuk SASA..byk sgt brg comey2..aku beli pun bukan nk pakai sgt..geram je lebih.pastuh, we had our lunch kt Pizza Hut..still xamik meet..aku order Spageti Aglio Olio and aku xingatlah laki aku order apa..tapi overall cost is about HKD 190.

Pastuh sambung merayap lagik..ble da pukul 3 cmtuh..kitorg nek tren balik dr TST station to Mongkok Station sbb kt Mongkok nih terletaknyer Ladies Market and Argyle Shopping Center..Mostly byk org suggest kalau nk shopping baju2 yg trendy but murah2 bolehla mai area Mongkok and try this Argyle Shopping Center..tak susah pun cari sebab refer je nama jalan dier Argyle Street. Aku masuk jap dalam Argyle nih..and akhirnya aku terjerat!!!!huhuhu..hasil cekauan dlm nih adalah baju2 yg bole la buat pakai g jalan2 xpun g ofis..dlm 6 helai aku sapu and belive it or not..cost baru dlm RM 60..hehehehe..senyum lebar lahhhh..

Abeh je merayap dlm Argyle, kuar jap lepak2 minum jus..pastuh teruskan journey ke Ladies Market..nak cari Ladies Market nih xsusah sebab follow je signboard dr Mongkok station..pasar nih mcm kita nyer Petaling Street ah...




kt Ladies Market nih lah aku start shopping tshirt2 HK..handbag fake..purse comel2..peniaga2 kt cnie mmg ada yg sgt rough..kalau aku hilang sabar..nak jer mencarut bahasa melayu kt diorg nih..ada sekali tuh aku da borong handbag kt satu kedai nih sbb mmg good bargain ah..sekali elok aku jalan depan sikit..ada makcik nih terus tarik beg aku and belek2 tgk handbag yg aku beli..pastu tarik aku g kedai dier paksa aku beli kt kedai dier gk..hampeh tul..bengang je aku ngn dier ni..

laki aku lak bler tanya harga fridge magnet and souvenir..dgr harga mahal pastuh blah..konon2 dier bajet cina tuh panggil dier balik and dier nak berkeras mintak harga murah rr..sekali bler cina tuh panggil balik pujuk dier..terus dier amik xbanyak soal..adoiii..hahaha..awal2 kerek bukan main..

pendek kata..mmg byk benda2 souvenir mmg best utk shopping kt cni sbb boleh mintak diskaun harga kaw2..kalau boleh bargain until half price of it..hehehe..ble da nk dekat mlm..keadaan lg happening..dgn show2 free nyer..kitorang dah capek dah untuk harini..kul 8pm mcm tuh deh decide nk balik hotel..dlm hati sedihnyer esok nk tinggal HK..cepatnyer masa holiday berlalu..haisshh..kan best kalau time keja pun berlalu cepat gk..hehe..

dlm kul 9pm da sampai hotel..lepak2 kemas2 brg..mlm nih mkn megi cup jer..xlalu aku nk try restoran siam dekat ngan hotel..dah la logo halal xde..so end of Day 4..hari yg memenatkan utk kaki shopping tp its enjoyable!!

No comments:

Post a Comment