Pages

Friday 18 March 2016

Pengalaman Kerja

Sebelum baca lebih lanjut..korang yang reading this dah kerja ke belum?? hehe

Kalau tengok kat tibi, macam-macam yang government plan untuk kurangkan kadar pengangguran di kalangan lepasan sekolah / graduan lepasan university..aku pun hairan jugak..ni masalah kurang kerja kosong ke atau masalah graduan yang kurang pandai market kan diri?

Nak kata kurang kerja kosong..banyak jugak la nampak iklan jawatan kosong bertebaran kat paper / jobstreet..tapi kengkadang diorang ni iklan kan semata mata nak penuhi syarat..macam kerajaan..jawatan kosong banyak tapi sebenarnya dah ada orang lama kat dalam dok tunggu turn nak naik ke jawatan tu..hihi..kalau dapat pun mungkin memang kosong tempat tu or dia memang nak tambah kuota

(ayat penyedap sebab aku ada jugak apply JPA even bonded ngan JPA 2 years pun...nan hado la nak panggil sebab interview dia pun aku tak pernah pi..haha)

Okeh..berbalik pada kisah aku, masa baru-baru lepas tamat degree kat Uitm dulu, penuh semangat berkobar-kobar nak kerja..ada ada few pengalaman yang I nak share ngan korang...

Pengalaman pertama - Prank Call for Interview

boyfriend aka incik hubby buat prank call time ngah dalam bas Rapid KL from KL balik ke Shah Alam..vongokss tul dah la mengah baru balik shopping ngan kawan..bole pulak dia buat main hasrat murni aku dok survey kerja ngan buat call tuh..mula-mula tak perasan memang suara lembut sehabisnya..sekali dia mengekek kat hujung-hujung aku rasa nak baling je tepon kena tepat kat kepala..hoiii..mentang-mentangla kau dah kerja..haha..aku ni punya la eksaited sebab ni kira antara first call panggil untuk interview..grrrr

Pengalaman kedua - Interview di Kilang Clorox, Rawang

time ni aku apply through Jobstreet..masa ni dah balik Langkawi jadi penjual anggur..semangat ni bila dia panggil interview untuk position "QC Engineer"..satu family tau buat rombongan mai antar I pergi interview yang located kat Taman Perindustrian Rawang..time tu kan semangat membara nak kerja..lantak la hang nak bagi aku kerja kat mana..janji kerja..giler tul! Abah aku dah buat muka bila nampak kilang ni macam tak semenggah..yang syoknya pas abeh interview, terus turun KL lepak jalan-jalan SOGO lah...pi Kenanga lah...merasa la mai interview + berjalan-jalan..Tapi time tuh tak dapat job sebab maybe freshie takdak experience and aku demand gaji tinggi sangat kot..RM2xxx tinggi ke? ;p

Pengalaman ketiga - Walk In Interview di Bank, Langkawi + Kerja

(terpaksa dirahsiakan sebab aku nak kutuk!...;p)

That day saja je jalan-jalan pi Kamdar ngan parent aku..Kamdar ni sebelah je ngan Bank XYZ..bila nampak dier tempek note pasal vacancy as an Executive..terus aku pun masuk dalam bank tanya pasal position tuh and terus kena on the spot buat exam untuk dapatkan job..amboiii..takdan nak prepare apa terus kena buat matematik bagai..dah la kalkulator tak bawak (nak buat pa kalkulator bawak pi Kamdar!)..aku pun bingai tak mintak pinjam kalkulator..makanya..guna sajala nikmat jari kaki dan jari tangan yang Allah bagi ni dok mengira percentage sales..profit..revenue..nasib tak pakai kasut..kalau tak kena bukak kasut lagi sebab nak kira ngan kaki gaks!

Aku berjaya dapat position nih and hanya bertahan kerja selama 3 bulan..haha..bos besar nyer Ca Ya Nun Alif (tulis jawi kalau nak paham)..memang kureng asam tul layanan nyer..bayangkan aku MC satu hari..dia boleh pura-pura mai umah aku bawak buah bagai konon nak melawat aku MC..ingat cek taktau trick hang nak check aku kan..susah la cenggini kalau nak cuti pun problem..pastu suka kepochi pasal aku..konon nak motivate aku padahal nak korek pasal personal aku kan..weii..gaji bayar RM 1xxx pastu nak demand lebih-lebih apa cer! haha. dah la every Thursday petang kena buat kerja kebajikan cuci longkang tepi bank atas dasar "Kami Cintakan Alam Sekitar!!" wehuuu

Pengalaman Keempat - Interview & Kerja di La-Farge Cement Langkawi

Ni baru betul-betul serius interview sebab aku kena lalui almost 5 steps interview sebelum di hired as a Quality Engineer with basic salary RM 3xxx and if campur elaun dapat almost RM4xxx..hehehe..masyukk kan? Rupanya position aku duduk ni agak "hot" sebab orangnya bersilih ganti berhenti..ye la..sapa tahan nak duduk Langkawi..aku orang Langkawi pun in the end cabut gak..haha..best kalau korang betul-betul minat kerja kilang yang tough macam kilang simen..toksah berangan la nak pakai high heels or handbag..pakaian seragam ko hanyalah safety boot..jacket..tshirt kuning and seluar jeans...eh lupa..tambah ni jugak..safety helmet & goggles..dah nama nak Engineer..nak duduk mekap cantik cantik sila la resign and mintak jadi Secretary!

tapi aku meninggalkan kenangan manis jugak sebab bila ada major audit from French (La Farge owned by French), kitorang success tanpa NCR and aku adalah antara tulang belakang yang menjayakannya jugak..siap diorang buat kenduri lagi..hehe..aku bertahan sampai 4 bulan and memilih keputusan drastic untuk kerja kat KL sebab time tu kalut nak kawen..tengokk..hebat tak penangan angau cinta?haha..gaji 4K pun pandang sebelah mata je..esksyen angaat ni

Pengalaman Kelima - Interview & Kerja di "Lab" area Sunway Damansara Tech. Park
(now dah pindah Subang Bistari kott) 

(terpaksa dirahsiakan sebab aku nak kutuk!...;p)

Sesungguhnya aku menyesal buat pilihan untuk kerja kat sini..tapi redha je lah time tu sebab nak kawen nak duduk celah ketiak laki kan..haha

Masa datang interview, seorang Dr yang interview aku..aku gelarkan dier Dr Black In The Shadow(bukan nama sebenar)..dier ni somebody gak kat UM and own lab ni..masa berborak time interview bukan main lembut baik jer cakap sampai aku ingat dalam hati " bertuahnya ada bos macam dia"..rupa-rupanya sangkaan ku meleset

Lab ni  "family business" sebenarnya..so pendek kata yang top management memang anak beranak dia la..aku tak heran pun sapa jadi Top Management..yang aku hangin ni..dahla gaji ciput RM 1,5xx pastu gaji every month bayar tapi KWSP tak bayar..pastu boleh pulak ada certain month gaji bayar pakai CASH!!..ohmaiii..kalah kilang kicap nih...habesla record bersih bank aku sebab kadang-kadang bayar lewat gaji..huhu..nak kata tak cukup duit..bole pulak beli BMW..bawak anak pi holiday..jalan-jalan London lah..pi Phuket lah..berbulu jer hati aku ni

pastu Dr ni pulak suka nak suruh kitorang ni mai kerja setiap hari Sabtu tapi tak nak bayar OT..kira macam kitorang kena paksa rela la mai..ingat orang takde life ke apa? and ada at one time, anak si Dr ni boleh call aku ngan kawan aku suruh tolong pickup adik dier yang kat rumah untuk bawak pi hantar naik komuter..ko ingat kitorang supirr? Dier ni betul-betul buat kitorang macam kuli batak dia.

ada jugak kejadian dia sound aku pasal apa ntah..aku terus naik atas amik handbag and chow balik..haha..ada la mamat opis call suruh balik tapi aku buat kering je..aku ajak member sorang lagi ponteng and kitorang melepak tengok wayang kat KLCC..puas hati aku! Masa aku nak berhenti before kawen, memang aku berhenti tanpa tinggalkan notis..padanla dengan apa yang kau dah buat..dah la sampai sekarang hutang KWSP aku tak bayar..huhuhu

ok dah..takmo ingat dah pengalaman ni!

sadisnyer kalau terjebak pengalaman kerja macam ni..tapi percaya la..ia akan mendewasakan kita sebenarnya

and finally, here I am bertukun with Dialog..Alhamdulillah da almost 5 years and still counting..hopefully bertahan lama lah yer..haha..tapi just an advise untuk adik-adik yang baru nak cari kerja..jangan la memilih sangat..kerja la mana yang dapat dulu sebab kita kena kutip pengalaman..pengalaman tuh yang akan mengajar kita erti hidup..cewaah..pastu jangan lupa belajar cara-cara nak "menjual" diri di hadapan majikan..aku tak suruh jual diri kat Chow Kit yer..nih jual diri maksud pandai market" kan diri..baru la senang nak dapat kerja semudah ABC..hehehe..

Sekian penglipur lara hari ini....


8 comments:

  1. Menarik interviewnye... He he he...

    ReplyDelete
  2. salam, nak tnya, kalo saya nk keje kt langkawi, living kos dia ok x? makanan cmne plak? mhl x mknan kt sne?

    ReplyDelete
  3. Hi. Cost of living lebih rendah compared to KL, barang basah murah, makanan pun boleh dapat at an affordable price...and yet boleh makan di gerai-gerai jugak kalau nak jimat.

    Mostly orang luar tak gemar stay di Langkawi sebab limited movement. Pengangkutan ke Tanah besar vai ferry or naik kapal terbang

    ReplyDelete
  4. Assalam.nak tanya.time kerja Lafarge tu, kalau jawatan technical engineer ( mechanic/electrical & instrumentation ) berapa anggaran dia? Kalau juruteknik pulak be rapa anggaran?

    ReplyDelete
  5. I have no idea roughly how much for Technician, tapi if position Quality Engineer, as a starting (freshie) before complete young graduate programme masa tahun 2010, I earn RM3K++ and at certain job grade macam I masuk as Engineer, dapat housing coz ada housing area Lafarge Langkawi. So now dah almost past 5 years, maybe dier offer lagi competitive..;)

    ReplyDelete
  6. Salam akak. Saya nak tahu lebih lanjut pasal 5 steps yg akak cakap sebelum akak di hired oleh Lafarge langkawi boleh? ni email saya noorazmira12@gmail.com , saya harap akak boleh contact saya. saya harap sangat2 sebab saya nak tahu lebih lanjut

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete