Pages

Wednesday 16 March 2016

Money COULD or COULD NOT buy the Happines???

Have you ever feel that at one time you are in a situation where your dad @ your mum would require some money to undergone some surgery and poorly, at that time, they are not covered by insurance and you also at the same time couldn't afford of helping them?

Ni la salah satu situasi yang sangat menakutkan aku...aku bukan spesis mata duitan or orang yang memang chase for money 24 hours..NOO..cuma aku terpaksa admit yang aku adalah manusia yang takut untuk hidup tanpa ada enough money dalam saving account..sounds scary kan?

Since dulu lagi, aku dah kumpul macam-macam impian untuk aku ensure sooner or later akan terlaksana dengan izin Allah jua..so untuk menggapai semua impian tuh, aku dah set dalam mindset yang everything yang kita nak, basically we still need MONEY as part of the compliance set..ada orang pernah cakap kat aku, sebenarnya hidup ni kalau takdak duit pun takpa sebab duit kadang-kadang tak dapat beri kebahagiaan..

Akan tetapi, aku think on the other side, where bila something urgent happen macam nak kena surgery ker..nak kena bayar yuran sekolah tinggi if anak tak dapat loan PTPTN ker..you need your own money kan?? yess..boleh pinjam..tapi honestly, sanggup ke nak tebalkan muka meminjam hatta kepada adik beradik? they might have their own problems as well

Macam sekarang, kalau ikutkan hati, aku nak je benti keja and biar hubby keja sorang.Tetapi, aku tak sampai hati nak biarkan all paid by him (include buying my bras & underwear..oopss) and end up, bila semua keperluan dipenuhi, impian aku hanya mampu tersadai di tepi (especially my travel wish list! ahhaa) and permintaan anak untuk request macama2 especially the unnecessary things (mainan lerr) terpaksa diabaikan..ohmaii..kecik hati mak!!

So aku cekalkan hati untuk kerja jugak seikhlas hati demi sesuap gaji every months (walaupum dalam seminggu kerja, ada satu hari je positive, ari lain semua rasa nak resign 24 hours...haha). Aku suka ada simpanan yang enough so that, bila mak bapak and adik beradik mai KL, aku mampu guna duit sendiri untuk entertain mereka shopping, bawak makan kedai best2 even tak mahal pun takpe...and if anak aku si Aqeil tuh nak beli mainan pape ke aku boleh tunaikan permintaan dier sebab aku memang jenis tak sampai hati nak say NO! I am that type of person that believe, when we give more / belanja orang yang kita sayang, this will create a happiness mood..

So, kalau sesiapa yang rasa macam aku pentingkan diri and need money for everything, you can judge it on your own..i have nothing to do with that as long as, when needed and as needed, I have sufficient money to finance myself and my family.


No comments:

Post a Comment