Pages

Saturday 30 January 2016

Meeting Trip ke Phillipines

On 26th January 2016 yang lepas..buat pertama kalinyer aku jejakkan kaki ke bumi P-noy (stands for President Ninoy) called Phillipines..kalau ikutkan diari travel aku memang takde pun Phillipines in the list of most wanted country to be visited..aku cuma berangankan nak beromantika kat Boracay jer..haha

aku pegi ni atas urusan keje..so takyah nak pikir enjoy sangat farhana oiii..haha..dalam kepala aku motip satu benda jer..nak beli fridge magnet!! flight aritu awal pagi dalam pukul 8.20am..kul 5.30am aku dah gerak gi KLIA2 via MyTeksi..encik hubby kena uruskan penghantaran anak aku ke babysitter which is in opposite way.

sampai jer airport..meet up with my colleague, tukar duit sket and proceed check in..kitorang lepak minum pun kat tempat menunggu..flight took off at 8.30am..pastu delay another 1/2 hour entah apa sebab and landed at Ninoy Aquino International Airport, Manila around 1pm..kematu bontot naik flight lelama sangat oii. sampai jer kitorang blur sebab signboard ke tempat menunggu teksi tu tak berapa nak jelas direction nyer..last-last approach one pinoy lady nih and dier berjaya dapatkan kitorang sebijik private car

we are heading to Batangas City, which is approximately 3 hours from Manila. sambung lagi melepet tido dalam keta..tengok view pun pemandangan sungguh la "meloyakan" bila lori bawak oink oink kiri kana macam bawak lembu..baru aku tahu, Filipina ni memang one of makanan ruji dier adalah "pork"..so please expect "pork" is everywhere like how you see lembu kerbau is everywhere here..matik selera!
 
kitorang sampai Days Hotel Batangas around 4pm..

 
 
a very very comfy bed..sampai jer memang aku landing dulu 



lorong tikus tepi hotel special for hotel guest untuk access ke SM Mall...ada big mall behind this hotel and this is our short cut!! kitorang havin a dinner kat Pizza Hut and guess what? pizza hut pun ada pizza pork..huhuhu..terpaksala aku makan spageti seafood with vege spring roll..


pemandangan waktu pagi on next day..."tuk tuk" Filipina







gambar taken agak kelabu asap sebab lense camera henset pun pecah plus gambar taken early morning the next day..ada kabus-kabus sket..haha

breaksfast serve seperti gambar di atas..ni jer yang layak and mampu dimakan..aku sungguh la kembang tekak bila meja belakang order nasi sambal pork (famous sarapan in Filipina)..cer imagine ibarat ko makan nasi lemak?? huwaaa...nasib tak uwek

the next day tuh pas bekpes proceed site visit at Client's site located at Pallocan West, close to SHELL Phillipines Refinery..nak masuk site lengkap kena pakai coverall and PPE..and until today aku takde lagi pic aku in coverall..haha..sebab takut kena bahan dah coverall pun labuh..so pakai jadi ala-ala teletubbies ;p

site ni very new so sangat bersih lagi..tepi laut with bukit ada lighthouse..amboii...sangat fotogenik tempat ni! tapi ya ampun..dari main gate sampai ke dalam site, ko kena jalan dalam 1.5km siap berbukit..time pegi bernafas ala model..time nak jalan balik kena daki slope dah bernyawa ala-ala badak nak kena korban..penaat hoihhh!..dah la jarang bersenam..semput tuh rasa macam nak baring atas jalan raya mintak nyawa..haha

abeh meeting around 1pm..driver amik kitorang and proceed checkout..time nak checkout ada kejadian yang agak sadis happen..

aku ni spesis kalau pukul 2pm checkout memang 1.50pm aku da terpacak kat lobby..bos aku tak turun lagi..so aku lepak borak2 with driver..pastu ada la mamat negro nih dier nak check out sama ngan kitorang..pastu that receptionist guy ni bagitaula if check out today cost will be PHP 4500 which is around RM450 duit kita..pastu this guy aku tengok terseluk-seluk poket suar..kejap kuarkan kertas..kejap kuarkan duit kertas sekeping dua...haaa...sah! ni mesti tak cukup duit

aku merisik dekat driver..apehal tuh? driver aku si Mark ni cakap, oh tadi mamat negro ada tunjuk surat cakap dier dapat invitation untuk main bola ngan team local kat Batangas nih..bila dier da stay hotel, rupanya agent dier menipu..agent charge semua under his personal account and dier pulak takde duit..ohmaiii..awat teruk sangat ni? ni kira kes tipah tertipu..and aku rasa offer yang mamat ni dapat pun mesti too good to be true

one lady from receptionist ada la approach bos aku tanya sudi tak nak tumpangkan mamat ni balik ke manila sebab kitorang pun memang nak balik Manila..aku pun tak tau bos cakap apa tapi bos aku pun takut nak ambil risiko kott..cost taxi dari batangas ke Manila would be around PHP 7900 which is around RM 790 duit kita..masak ler mamat tuh dok terkebil depan receptionis..aku pun taktau apa kesudahannyer..so sad but I also couldn't help much

kitorang bergerak ke Manila and sampai sana around 6pm sebab benti lunch kat RnR highway..

and kali ni menginap kat Belmont Hotel..which is located just in front Terminal 3 of NAIA airport..belakang ada Resort World and Marriot Hotel..close to Newport Mall..malam tuh beronggeng dalam mall..dinner kat Hawaiann Shrimp House..bos amik salad aku amik anchovies caramel..haha..makanan tu dier serve dalam jantung pisang..sangat Hawaiiii..nasib pekerja dier tak pakai tempurung kelapa serve..huahuahua..kalau tak mau terbuntang mata bos aku





hotel ni is actually a business hotel..sangat selesa and memang recommended untuk yang nak tido dekat ngan NAIA airport..breakfast not bad and ofkos sangat menyelerakan bila tukang serve nyer adalah mamat pinoy bermuka ala-ala Jericho rosales..hahaha..

pukul 12pm our flight back to KL..delay 1 jam due to traffic congested..ko bayangkan nak take off pun katebang beratur.adoiii..selamat sampai KL around 6pm and bila aku kuar je arrival hall, si Aqeil dah berlari-lari panggil mama..mama..haha..ko ni kan jejak kasih sangat tauu..pastu siap pesan..mama jangan tinggal Aqeil tau..yelah..kan dah nak holiday London...mestila time tu bawak semua..hehehe

tamat kisah urusan keje ke Phillipines..a new experience and unforgetfull memories..satu jer aku suka Filipina..its MANGO!!!..sedaaap giler jus mango..sampai aku order 2 gelas jus mango..haha..time nak balik pun borong dried mango..powdered mango bole bancuh sendiri..gula-gula mango based..semua nya MANGO lah!

No comments:

Post a Comment