Pages

Saturday 14 December 2013

Its MAKAN time!! - Kuey Teow Sup" Kap Kum Kappp"..Siam Mariii

Balik umah mak arituh sempatla bodek mak masak kuey teo sup siam..sedaaap habaq hang..hehe..menjilat mangkuk!..masakan mak aku memang aku declare yang paling tersodap di donia nihh..sebab pe?dah sah2 mak aku yang masak..carik nahas tuh kalau kata tak sedap..hehe..

Ekceli kueyteow sup siam nih memang femes kat area2 belah Utara nih..aku taktau la asal usul kejadian dier betul2 dari Siam (Thailand yer kalau ikut dalam peta dunia) ke..tapi cara gaya masakan tuh memang menggiurkan tekak aku yang cerewet mewet nih..so, kita takyah citer banyak..meh aku bagitau cara2 nak masak kue teow sup siam "kap kum kaap" versi aku sendirik..hehe

Bahan2 yang diperlukan seperti di bawah nih :

Bahan A - utk sup
1/2 kilo ayam - potong 4 portion
sedikit kulit ayam
halia (1 - 2 inch) potong or tumbuk bg lenyek sket
2 bijik bawang Holland (yang kaler kuning2) potong bulat2
2 ulas bawang putih + 2 ulas bawang merah (tumbuk hancur)
3 gelas air (sukat sendirik lah yer agak2)
1 x Kiub Pati Ayam Knorr

mula2, panaskan minyak dalam periuk  (aku guna mangkuk kaca vision), pastuh masukkan kulit ayam..goreng sampai pecah minyak dalam 5-10 mins. then, masukkan bawang putih + bawang merah yang dah ditumbuk hancur td. goreng sampai garing..then masukkan lah air sampai agak2 nak penuh mangkuk tuh..masukkan sekali kiub pati ayam knorr + halia..aku masuk dalam 1 kiub je..masukkan ayam...pastuh pandai2 lah tambah garam bagi sesedap rasa..
.
Bahan B - minyak bawang putih
2 labu Bawang Putih (hiris mayang halus)
 sedikit Olive oil (kureng kolesterol yer kwn2)

panaskan minyak dan goreng ler hirisan2 bawang putih sampai jadi kuning2 keemasan. pastu tuang dalam mangkuk comel..tuang sekali ngan minyak2 bawang putih tu yer..baru terasa sedapnyer minyak bawang putih

Bahan C - sambal merah menyala
2 sudu besar x Sambal blender brand "Puteri"
Sos Cili
Garam
Gula

tumiskan sambal berserta sos cili secukup rasa..then bole adjust campur garam or gula pon sesedap rasa..tara..siap sambal..aku suka sambal cenggini..tapi resepi mak aku guna chili flakes saja

Bahan D -  Bahan Penutup
1 x ikat Sayur Kangkung (potong pendek2) 
1 x Kicap Soya cair
1 x Piring Gula
1 x bungkus kueteow
1 x botol lada brand "Ashio"

bler sup da masak..sambal da masak..minyak bawang putih da masak..ayam yang rebuss tadi pun dah diracik2 kan isinyer bagi halus2..so ko masukkan kueytew dalam mangkuk..masukkan sup..masukkan kangkung sket..cedok minyak bawang putih sket..cedok sambal sket..tambah gula seciput..boh kicap soya cair seciput..tambah lada ashio sket (lada nih optional..aku xminat sgt..so aku boh ala kadar jer)..masukkan hirisan ayam...then tara..gaul2..aaaummmm...makannnn.

ok till then..selamat la mencuba kala rasa nak cuba..taknak cuba pun takpe..aku tak paksa..sekadar sharing...;)


No comments:

Post a Comment