Pages

Tuesday 29 September 2015

Pengeluaran KWSP untuk Pembayaran PTPTN

salam sumerr..
 
tuan rumah lama menyepi..maklum la sibuk balik kg beraya
 
dalam sibuk2 tuh..nak tanya jugak ni..korang yang amik pinjaman PTPTN time study dolu-dolu dah menbayor nyer ke belum?
 
aku nih mula la panic button berkelip-kelip campur cuak segala bila nampak kat news PTPTN dah mula naik hantu nak masukkan nama peminjam yang ada tunggakan lebih dari 3 bulan ker berapa bulan ntah dalam CCRIS sistem..alamak bole gelap masa depan nih..haha
 
bukan nak kata tak bayar..tapi amaun dier varies setiap bulan...bulan mana yang banyak travel..sikit la input dalam akaun PTPTN..haha
 
mujurla hutang aku ngan PTPTN time diploma for RM18k and semester pertama time degree..sebab lepas tu JPA taja degree for free...thanks government..but no thanks to Najib tauuu..;p
 
okeh..berbalik kepada topik asal...ekceli aku nih dah sedia memang kg.com...orang dah tau dari tahun lepas lagi boleh guna akaun 2 KWSP untuk bayor PTPTN..aku tetap tak amik pusing..nih baru tau yang kita sebenarnya boleh utilise akaun 2 KWSP untuk bayar PTPTN..yelah..hutang tak baik tangguh-tagguh..bila dah tau ada kemudahan nih and Alhamdulillah akaun 2 aku pun mencukupi..so aku segera lah bukak waze nak locate kat mana cawangan KWSP yang terdekat untuk proses pembayaran..
 
sehari sebelum balik kg, aku pegi terjah KWSP kepong untuk setelkan urusan dokumen untuk pembayaran
 
perlu diingatkan yang korang kena ada benda-benda as listed below sebelum korang hadap kaunter KWSP yer..
 
1. Salinan transkrip result diploma / ijazah (kena disahkan pegawai kerajaan) + original document
 
2. Salinan sijil pengesahan tamat diploma / ijazah (kena sahkan jugak) + original document
 
3. Salinan IC (kena sahkan jugak) + original document
 
4. Surat pengesahan baki pinjaman PTPTN + Salinan Perjanjian Asal PTPTN - yang ni kena request dari PTPTN.Aku buat kat kaunter PTPTN Tesco Mutiara and akak baik hati tu siap sudi nak buatkan surat pengesahan + bagi copy perjanjian asal and siap pos mai ofis bila dah siap..FREE jerr...thanks kak!
 
Bila da complete, barula pegi kaunter KWSP untuk urusan dokumentasi and according to akak kaunter tuh..nanti kwsp yang akan buatkan bayaran kepada PTPTN and kita boleh check with PTPTN samaada diorang dah received payment or not..jangan berangan yer KWSP akan bagi duit sekepuk kat korang..eleh..nanti korang buat beli IPhone takpun macam aku yang tak leh caya ni buat beli tiket katebang lagi...hahaha

p/s : I had checked with KWSP, on 22nd Sept aku setel submit dokumen, the next day 23rd Sept tuh KWSP dah buat pembayaran to PTPTN..very the laju nyerrr..aku check with PTPTN diorang terima bayaran  a week after Raya
 
sekian pesanan khidmat masyarakat dari saya..macam tu la cara nak bayar PTPTN guna akaun 2 KWSP..bersama-sama lah kita menjadi peminjam yang bertanggungjawab..ececece
 
aku bukan apa..dalam dok plan nak travel syiok nih..takmola tetiba nama naik kat senarai hitam immigresen..punah harapan!huhu
 
selamat membayor lah yer..and salam Aidiladha jugakk..tata

- tak sabaq tunggu Oyster Card sampai opiss..jeng..jeng..- 
 


No comments:

Post a Comment