Pages

Tuesday 15 September 2015

When KG.com masuk site..

 
Tadi on the way nak masuk ofis kelihatan haze yang semakin teruk..memang berpatutanlah langkah gov isytihar cuti untuk sekolah kat Selangor nih..aku pun tertunggu-tunggu gak bila la DIALOG nih nak bagi cuti gak..heee..hey..kebajikan staff kena jaga jugak..kalau staff sakit..amik mc..ko jugak yang sakit hati kan..baik ko isytihar je cuti so kita sama-sama happy no more sakit hati..;p
 
semalam aku masuk site kat SHELL PD REFINERY PLANT.. ekceli my first time jugakla masuk site lengkap coverall sumer..dah macam contractor bangla pun ada..hehe..dah la saiz petite..coverall tu pun aku gunting bahagian kaki..ni dah macam teletubbies masuk site nih. aku gerak gi PD as early as 6.30am..sampai ke PD dalam pukul 9am..amik masa yang lama yer untuk sampai PD sebab kelajuan viva aku hanyalah  80kmj/h..enggak bisa dong laju-laju! mau terbang gaya superman nanti..haha

 sampai je, abeh ding dong dengar safety briefing sumer..masuk site accompanied by site engineer..dah la haze terok..rasa nak bernafas pun macam lemas..ni silap-silap aku yang pitam tengah site ngan bahang panas lagi..haa..biasala kalau dah kg.com masuk site memang cenggini..serba serbi tak kena! kasut pun ketat..dah lama aku peram safety shoes kat bonet kereta..sekali nak pakai..hamik kau..dah macam nak reput tapak..tapi aku gigih pakai sebab dah last minute
 
aku lepak site sampai pukul 3pm.. best jugak la dapat melawat sampai ke reactor LRCCU unit..the only one had in SHELL plant..SHELL own technology..apa LRCCU nih? takpe..toksah blur-blur..LRCCU stands for Long Residue Catalytic Cracking Unit...haa recall balik kalau korang dah penah belajar chemistry / sains
 
Normally, kat refinery plant nih dier akan tapis minyak mentah yang obtain dari offshore, so akan ada few layer yang reflect refined product based on certain temperature..the lowest layer normally the residue yang digunakan untuk buat bitumen (untuk jalan tar)..haa..cer tengok kat bawah diagram nih :
 
what so special about the LRCCU unit kepunyaan SHELL nih? standard refinery plant, the lowest residue akan remain untuk guna buat jalan tar je lah..tapi SHELL technologist nih make use of the residue product..they break down the long carbon chain until it is converted to a more valuable components and product like LPG, Propylene and some fuel oil component. Tapi, main product adalah Gasoline blending component or known as Cat Cracked Gasoline (CCG).
 
waaahh..bajet lecturer chemistry sangattsss..haha..
 
takdelah, gain knowledge is no harm guys..the more you know is better..
 
balik petang tuh smpai umah around 5pm..penat berlengas sumer adalah..rasa macam serik pun ada nak masuk site lagi..tapi time balik tuh kat ofis rupanyer da dapat surat bonus..
 
hmmm...seronok?
 
Alhamdulillah..rezeki semua Allah bagi...
 
 
TATA TITI TUTU


1 comment:

  1. arghh...sib baik x keje mcm ni...x 'mampu' nak handle...tapi part paling best bila dpt BONUS tu hiksss

    ReplyDelete