Pages

Friday 10 October 2014

~ Trip Suke Suki ke Krabi !!!

Oh maii...tak sedar dah esok start weekend..sibuk tul bulan nih..tapi sibuk2 pun sempat gak aku curi masa bercuti..meh nak story pasal short trip kitorang aritu..while all Malaysian sedang ria gembira sambut Aidiladha kat kampong last weekend..kitorang tige beranak telah mendapat idea agak terlebih bernas lah untuk try something new..pikir punya pikir...hah! we will celebrate it by having a vacation..yess!..a vacation which will always be a perfect therapy for me...hoo yeah!
 
the idea untuk trip Krabi nih dalangnyer sape lagi kalau bukan mama nyer..;p..aku ni pantang sket ngan web Air Asia..hari2 mesti bukak usha2..skunk da addicted to Air Asia Go nyer package..kan bagus kalau Pakcik Tony tuh bagi discount flight ke..buy 1 free 1 tic kat aku ke..da banyak da nih melabur..hehe..kalau time free seat lagila meroyan walaupun kadang2 takde la murah mana pun..huh!*sendirikkenatiputetaptakserik2
 
Aku decide nak gi Krabi on Raya Haji atas alasan incik hubby cakap takmo celebrate kat umah..nanti bosan macam last year..nak balik langkawi flight masyaallah mahalnyer ooiii (akai nak pi travel..haha)..sekali bila check Krabi untuk package flight + hotel = RM 1800..haaa..murah tuh..plus bila lagi nak cuba benda baru ye tak?..jangan la cakap kitorang kejam..kitorang tetap balik kampong..tapi time raya deepavali..ok la kan? ;p..kita satu Malaysia maaa..hehe..parent aku ok je sebab raya aji kalau kat umah aku macam ari biasa je..pagi raya je la sibuk kt tempat korban ngan kenduri di masjid..
 
so, time book Air Asia Go nyer package, kitorang amik 3D2N and hotel pilih Aree Tara Resort, Krabi. Aku puas meng'google' lokasi Aree Tara nih..nampak cam strategic jugak lah sebab dekat Aou Nang Beach..kena pilih dekat pantai happening nih yer..bestnyer hotel nih..dier ada room with pool access..penyakit berjangkit dari Bali..ketagih nak bilik depan pool..haha..tapi time aku book aku amik superior..pastu last minit before travel..aku contact hotel suh upgrade gi room with pool access..tambah RM70 jer semalam..yeaaayyy..seronok!!! aku ada request nak book airport transfer tapi time tuh penuh plak..takpe2.
 
ari yang dinantikan tiba..since flight pukul 4.30pm ari Sabtu, pagi tuh just pack2 barang and dalam pukul 2 camtu gerak ke KLIA2..sampai je memang ramai la umat manusia nak balik kampong..line checkin panjang berjela..walaupun da buat web checkin..tetap aku kena gi beratur sebab nak checkin stroller Aqeil. fight went smooth..takde delay..kitorang toch down Krabi Airport pukul 4.45pm..waktu Thailand lewat sejam..then pas immigration yang quite smooth terus keluar airport amik cab..kitorang amik Andaman Cab and dier charge THB 600 ke Aree Tara Resort..ok lah..aku ada anak kecik susah nak naik bas yang much cheaper..bagi selesalah sikit
 
perjalanan dari airport ke hotel amik masa dalam 30 minit..lalu jalan-jalan kampong..mampak banyak bukit limestone..then taraaa..da sampai hotel..aku tak snap gambo  sebab hujan..ahhaa...kitorang mai time musim hujan or they called "green season"..so memang sumer murah lah..tourist pun takde la pack sangat..kat Krabi nih better gi time peak season from Dec - May kot..time tu musim panas..seronok la bercanda buat island hopping bagai..
 
time kitorang sampai da nak gelap walaupun baru pukul 7..at reservation counter sumer clear and smooth and we got room no 107..tak sabar2 dah nih nak tengok..

jeng..


jeng..


kami disambut with this cute towel folded to elephant creature..kreatif amat yer orang Thai ni

and taraaa...here is the pool...pssst...look like someone was swimming out there...for me cukup privacy sebab langsir gelap ada if takmo langsir putih yang transparent time nak tito or tukar baju ke..

 
then, pas mandi and siap2..kitorang kuar for food hunting..hujan still renyai2 out there and this hotel is so kind enough to lend us an umbrella..banyak payung dier..amik jer

since Aree Tara nih located quite end of Auo Nang beach but yet still happening sebab banyak kedai2 massage..restaurant..kedai pancake...bar..hotel2 lain macam Centara Andha Dhvi..Mercure..Ananta Buri..sumer dekat2 jer..depan hotel pun ada spa and salon..very accessible..

we had our first dinner kat one of Thai restaurant area hotel..kitorang order Tomyam..udang masak thai kut but total cost makan THB 5200..mahal gak nih sebab kami bantai je singgah da malas nak jalan jauh2 ujan2..


abeh makan terus balik bilik..incik hubby ngan Aqeil da kepenatan..aku yang segar lagi nih mai la idea nak pi massage..hehehe..

so kuar dari hotel lintas jalan..jalan depan sikit dalam 2 minit sampai deretan kedai2 massage..mula2 aku opt for body scrub...kelakarnyer time nih dah la kena naked and diselimuti selimut dier untuk scrub..time dier dok sental2 peha...tetiba aku dengar suara lelaki ramai2 masuk nak urut kaki and wadefakkk!!!...tirai langsir dier tak tutup sebab jiran sebelah aku nih dok buat foot scrub..so kena la bukak tirai dah kaki nyer terjulur and awek buat scrub ni bersila kat hujung kaki..oh mai god..aku da menjerit "im ashamed..im ashamed.." haha...malu weii tayang bahagian kena scrub tuh kat orang..dah la fully shirtless dalam cimutt..giler kentang tul..terus dier tutup langsir..aku dah memang tahan malu ngan jiran2 sebelah aku nih sebab antara kitorang pun takde bidai..alahaaaiii..tapi dier tak campur laki pompuan ok r..kalau campur agaknyer memang aku cabut lari berselimut kut ;p

abeh scrub..pastu sambung buat body massage..dier promote milk oil massage..aku lena jap sebab ralit kena massage plus bau milky2 nih harummm...pastu sambung lagi head massage..nih sumer gara2 awek tuh dok promote pujuk aku. "i gave you 20% naaa..you do head massage..after this foot scrub..bla..bla..".I nih tak tahan godaan..haha..last2 dalam 2 jam gak arr aku duduk kat situ and guess what..all in sumer aku hanya bayar THB 5200...sangat murah!!!mana nak dapat kt KL nihh..dats why I loikeee Thailand!!!

abeh massage balik membuta lerr..esoknyer kitorang takde plan island hopping or jungle trip cam gi emerald pool ke..tiger cave ke sebab aku malas..ada anak kecik nih aku jadi malas nak adventure sangat..so kita holiday relax2 sude..haha..esok pagi bangun terjun pool dulu seround..adala awek2 do swim depan bilik aku..saja kan nak bagi free show kat laki I..haha..sumer baju tupiss tuh..aku takde tupis..ala2 tupis ada r..hoho

so, aktiviti hari ini.....
 
mula2 terjun pool walaupun sejuk menggeletar..pool dier salty



 pastu gi Terjah kedai2 souvenir kt Aonang Beach..ujan gerimis lagi time nih..so pilihan yang best adalah naik tuk tuk..first experience utk Aqeil
 

muka serius + kelat naik tuk-tuk..aku taktaula takut ke..hepi ke..sepesen jer..haha

 
tengah pikir dalam pala.."mana viva mama nih..awat naik tuk tuk"


our lunch..sedaaap banget..sumer makanan ada discount 20%..kitorang order green curry chic in coconut, somtam + fish cooked wiv vege (all ~ THB 620)
 

 
one of the landmark..
 

aku sibuk pilih dress..depa sibuk selfiee


makcik ngah jual ayam percik..


kedai pancake yang aku dah aim dari KL lagi..aku belasah jer janji dapat makan pancake..
 

 
pancake mango + nutella ordered by incik hubby...thumbs up!
 


and this is my fav...pancake choc..i nak banana + nutella tapi takde plak..;(
 
balik hotel rest and malam tu mai lagi idea xsemenggah..adoiii..
 
sila salahkan pekerja salon..aku niat asal nak cuci rambut jer
 
 
tengokkkk...
 
 
apa dah jadi????
 
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
 
ishhh..ishhh..
 


rambut versi dendan lipan kut..aku pon taktau..asalnyer ada patung display kat salon dier wat cmni..pekerja tuh hasut aku soh buat cmtuh..jahaat nih!..hahah

 
murah je..cuci rambut + iron sikit + buat rambut nih = THB 300
 
abeh buat, kitorang kuar plak for dinner...
 
pilih restoran nearby jer sbb cuaca tak mengizinkan..


 
menu mlm nasi goreng nenas + moi ikan + padthai..(padthai xsedap sbb manisss)
 
pastu..sambil otw balik, nampak sederet tuk tuk..mai lagi idea nak gi Krabi Town nak gi pasar malam dier..aku ingatkan dekat..subhanallah ya rabbi..jauh nak giler...patut la dier caj RM 100 pegi balik..ko bayangkan naik tuk tuk dari Aonang ke Krabi Town yang jaraknyer adalah dalam 30 mins journey..memang kembang semangkuk bontot..kematu habess..nasib Aqeil behave..pastu time balik ngan hujan lebat lagi..tragedi oktober tul..
 

Krabi Town nyer night market
 
sampai bilik je aku ngan Aqeil terbongkang penat.incik hubby jer gi massage..berani bagi hubby gi massage?berani la sebab aku cayee..hehehe..soo end of today..tomorrow da nak fly balik..walaupuk kejap jer rasa tapi worth trip for us..total spend kt krabi pun ngam2 RM1000...oh ya..aku perasan ada yang cakap kena bayar tax kat airport kut utk tourist around THB 450 per pax time departure..tapi time aku beratur immigration nak balik takde pun..kat indon memang kena bayar tax time nak balik..
 
till then..have a good time ahead..xoxo





 
 

No comments:

Post a Comment