Pages

Saturday 14 December 2013

It's MAKAN time!!! : Finger Food FOR Aqeil - Jejari Ayam Gebusss

Semalam kat ofis takde la banyak sangat keja (ada je keja..tapi bile bos mengulat..ko pun mengular lah kannn) so aku pun..pandang kiri..pandang kanan..okeh..line clearrr...jari laju ja bukak fesbuk..bukak blog orang..ekceli...bos aku ada ke takde ke..sama jekk..aku bukak jugak sebenarnyer..hehehe..dalam dok ralit meng"google"..tetiba angin manyak baik arini..rasa mcm nk buat simple finger food utk Aqeil petang nih lah...

aku nih bukanlah mak yang tersangat rajin subuh2 hari ayam tak dan nak berkokok dah bangun masak bekpes..balik keja petang masak dinner pulakk..gaya ala2 isteri paling mithali abad ini..choiiii..haha..so aku umpamakan aku ni kunun2 wanita bekerjaya yang sangat sibuksss (sibuk menyibuk hal orang ada r..) jadi haruslah xde masa kannn...alasannn!...normally Aqeil nih mkn bubur ayam je hari2..tu pun ikut mood aku r..mood rajin..aku masak..mood malas..Aqeil!! ko masak sendiri..haha..(gilo ko..aqeil tu tau hempas periuk belanga + blender aku ja kt dapur..kalau sumer tu brand Tefal...mau menangis berjujuran air mata tgk Aqeil hempas2 mcm aku plak yang suruh)

last2..kawan aku adalah tunjuk satu resepi kt internet nih tentang cara2 nak buat..so aku hafal segala ingredients and balik umah..siap2 dah shopping kt MaxValue umah aku..bahan2 yang dicari :
  • 8 bijik kentang yang segar bugar (aku pilih kentang Ostrolia yer..import mariii)
  • 2 genggam baby carrot (mak carrot pun jadi gakk)
  • 6 hiris ayam yang dicincang halus (nak guna ayam kisar Ramly pun voleyyy)
  • bread crumbs (melayu panggil..serbuk roti)
  • 1 bijik teloq ayam (jangan cari pasal nak guna teloq selain teloq ayam yerr..haaa..aku tau apa yang korang pikirkan..hehehe)
sampai je umah..terus bukak kuda2..ready nak bersilat kat dapur..ketung ketang ketung ketang...haa munyik pun dah tau propa je lebih!

kita buat ala2 Masterchef selebriti..aku lah Che Tanyer..haa..sebelum start masak..tgk cermin dulu..bulu mata pelesu ejas2 sikit..calit2 liptik secukup rasa..eyeshadow kasi warna warni deepavali sket..yennadey.. (burung merak pun jeles tau tgk eyeshadow ko..).okess..ready..lets start cookin'

  1. Mula2..kupas dulu kentang ngn carrot tu yer..then, baru rebus..(aku rebus sekaligus..senang..jimat masa)..pssst..aku tambah garam sket..no no no..aku tau tak bagus..tapi kalau aku jadik Aqeil..yekkk..tawaq habiaq sapa nak makan..aku pun tak teringin dowh..huuuu
  2. Pas siap rebus, toskan dulu kentang ngan carrot tuh..bagi kering sket..then lenyek2kan dengan "masher" (kelas kau bahasa omputih..tok nenek aku panggil pelenyek je) dlm mangkuk besar.
  3. Pas dah lenyek smpai terpenyek..gunakanlah kemulusan jari yang ada tuh utk gaul2kan kentang ngn carrot bagi sebati..pastuh tambah ayam kisar..gaul lagi bagi sama rata.
  4. Haa..biler dah rata..ko kepal2kanlah jadi bentuk2 yang disukai..aku buat bentuk jejari ngn ball..
  5. Aside, ko pukul teloq bagi sebati dalam satu bekas..taburkan bread crums dalam satu bekas yang lain
  6. Finally, celuplah jejari tuh dalam teloq dulu..then baru celup dalam bread crums..then gorenglah..goreng api kecik bagi lama2 sket..sebab ko nak bagi baby makan..kang tak masak..sakit perut melalak sepanjang malam buat naya jer
okess..sekian Che Ta bersiaran dari dapur MasterChef selebriti..kalo sedap..ko buatlah banyak2 kali..aku rasa yang aku buat nih dah cukup sedap di tekak Aqeil..hehehe..aku tgk Aqeil makan terkebil2..heran gamaknyer sebelum nih tak penah pun mak aku masak cenggini..nanti aku try resepi lain aku hapdet yer..byeeee

No comments:

Post a Comment