Pages

Thursday 18 September 2014

Resepi : Tauhu Sumbat aka Tauhu Teratai Layu di Tasik Madu...;p

Helloo sumer..cepat jer kan rasa masa berlalu time2 weekend nih..tup2 da ahad..tup2 da masuk bonus..ehhh..haha..isu sensitip tu kat ofis sbb sumer ngah wondering..pandai yer nak suprise2 kan kitorang tahun ni..tau la untung masyukkk..huhu..aku dah tau aku dpt berapa bulan...kan rajin ngendeng kat bos...hoho...tersangat besttt!!sama cm selalu staff Pet dapat..so kalu xdapat keje Pet..jgn risooo..meh2 keje Dialog..haha

haaa...kali ni nak citer pasal one of the menu petang aku..ntah kenapa last saturday terfikir nak masak Tauhu Teratai..ekceli tauhu sumbat tapi dinamakan tauhu teratai oleh mak angkatku time diploma dulu..dier terer betul foldkan tauhu yang da dikopek kuar isi tu jadi kelopak teratai..aku buat jer mesti fail..sudahnyer aku buat versi aku jer..janji sodap dimakan..incik huby kata sedaap..sedaaap kan papaa???haha.

sebut pasal mak angkat tuh,.ekceli dulu sem akhir diploma ada la program anak angkat kt kg sungai buaya, banting..aku eksaited join program macam nih..tup2 time tu aku ngan kawan aku dapat mak angkat yang bessstt sangatt...anak dier sumer laki ooo (terserlah muka gatal..hehe)..ada 3 beradik and sorang kakak..kitorang xsempat sangat nak beramah mesra sebab sibuk akitiviti..so bila malam jer baru dapat sembang2..anak lelaki dier yg no.2 tuh best sbb bawak kitorang jalan2 gi pantai morib malam2..minum air sprite + aiskrim vanilla..sedap sangat lah dok minum lepak tepi pantai pastu kena pulak angin pantai sepoi2 bahasa melayu tuh..hoho..korang jangan fikir macam2 yer sbb anak dier ni study kat Mesir..dier bawak kitorang pun siap minta izin mak nyer dulu..baik gituuuu..bila time nak balik, mak angkat kitorang bagi satu beg macam gift bag dalam tu ada kain pasang, kek pandan chiffon and bekal tauhu teratai..sweet sangat family ni and i appreciate the way they treat us..

ehh..da melalut lagi..kang sampai sudah pot pet pot pet lupa nak bagi resepi..ok..jom2 kita start

Bahan2 nyer :
6 ketul tauhu
sepaket rempah kari ayam dan daging
ayam yang dicincang halus2 (me guna beger ayam 2 keping)
karot dicincang halus2

Cara memasaknyer :
Mula2, panaskan minyak and goreng tauhu tuh sampai agak2 da tuka kaler ke perang2. Pastuh, biarkan sejuk aside. time nih bolehla goreng beger ayam tuh bagi masak garing2..kalau guna ayam, tak payah goreng lagi..nanti masak sekaligus

bila tauhu da sejuk, korekkan kuar isi dier cenggini..


pastu masak plak isi nyer..ni aku da gabungkan isi tauhu,beger ayam yang da dicincang with other items...


thenn..sumbat2 la isinyer ke dalam tauhu tuh..jadi la cam di bawah ni


-
-
-
-
-
-
and pastuh, aside pukul telur sebijik dalam mangkuk..then sirakan bancuhan telur atas tauhu and gorenggg...kalau celupkan dalam telur terus pun boleee..da siap..meh2 kita ngap2..sedaaap...di tekak aku..hehehe


makan tauhu minum air teh panas..cedaap..and menu dinner aku plak simple jer as below :




tadaaa..nak cuba bole je..byeeee
 


No comments:

Post a Comment