Pages

Monday 4 August 2014

Moi sup utara...versi Farah Farhana..=)

korang da start keje arini? aku baik..xde bagi alasan nk cuti walaupun nak keluar dr cimut rasa beraaaat la sgt..hehe..pagi2 drive sebelum sampai opis melilau cari bekpes tapi sumer tutup..sudahnyer terpaksa la korbankan boikot maka teruslah ke McD untuk melahap filet-o-fish...nyum2..

ekceli kitorang gerak balik keyell ari sabtu aritu..seminggu abeskan masa kt Langkawi + Gurun.Time otw balik, sampai je simpang Ipoh terus terlintas nak lepak lagi kat hotel Ritz Garden, Ipoh. Aku penah citer sebelum ni kitorang penah menginap kat cini..bestt wooo..so terjebak lah menginap satu mlm kt Ritz memandangkan incik hubby pun letih drive + alasan malas balik umah lagi..kikiki

esoknyer Ahad baru gerak balik keyell..sampai umah dalam pukul 2.30pm..da siap2 punggah barang sumer..asingkan nak antor dobi..nak mesin..and then incik hubby request nk moi (keyell panggil nasi air). maka aku yang mithali ni pun buat lah moi versi aku sendirik..hehe..resepinyer as below :

Moi
- 1 1/2 cawan nasi
- halia diketuk2
- mula2 tumis bawang.. pastu masukkan beras yg da dibasuh..then masakla mcm masak moi..air kena lebihh

Sup Ayam
- 1/2 ekor ayam cincang haluss
- sup bunjut
- kulit kayu manis
- bunga lawang + bunga cengkih
- daun sup
- kentang dadu kecik2

mula2 tumis bawang ngan rempah xberapa ratus tuh..pastu masukkan ayam, air, sup bunjut and segalanya lah..and tunggu sampai mendidih..gamak xsedap..tambah la garam ngan aji sikit.
Nanti asing kan isi ayam utk diracik2 halus..

Sambal Bilis
- sambal blend brand "Puteri"
- air asam
- garam + gula

masak sambal dulu sampai pecah minya baru letak air asam, garam, gula...

maka siapla moi versi utara aku..dihidangkan bersama daun bawang, bawang goreng, ayam diracik halus..makan panas2 malam2 time sejuk2 nak ujan memang sedaaappp..hehe..sonang ja nak buat ni..tapi incik hubby cakap..moi aku versi moi juvana..hampehhh..yelaah..aku buat moi kosong la sebelum dicampur bahan2 sampingan..hehe

No comments:

Post a Comment