Pages

Friday 21 August 2015

Ingatan Untuk Diri Sendiri..

 
bukan nak bercerita ibarat aku lah anak yang terbaik di dunia..no..no..aku lah anak yang rasanyer until now paling sikit lagi berjasa kat mak bapak..huhu..walaupun banyak yang aku rasa aku dah buat..tapi still rasa tak cukup untuk repay all yang parent aku dah sacrifice
 
aku bukan anak yang dilahirkan dalam dulang emas...jauh sekali nak merasa tilam empuk Prince Court time kuar dari perut mak aku..so dari kecik memang hidup kitorang sederhana jer..my dad was a former NAVY and mak aku full time housewife..
 
sejak dari kecik lagi, bapak aku memang manjakan kitorang and mak aku ofkoslah manusia tergarang penah aku jumpa..haha..walaupun bapak aku hanyalah pekerja am di Majlis Daerah Langkawi, tetapi hidup kitorang tetap rasa perfect..bapak aku tetap akan sediakan keperluan harian kami..makan minum tak penah kurang..nak jalan mall pun dier bawak..nak beli baju cantik..kasut cantik pun dier tetap belikan..kalau korang nak tau..gaji my dad at that time was only RM1000+ and after tolak tuh tolak nih..tinggal only RM500+..can you guys imagine how we survive with my dad the only pencari nafkah dalam family with 2 kids at that time?
 
aku pun takleh nak imagine..but life goes on and we live like a normal people..aku ngan adik aku tak pernah rasa macam terasing like why ko kaya aku tak kaya..no..no..bapak aku sediakan whatever we needs macam he like a Tan Sri have a lot of money walaupun hakikatnyer gaji dier kecil je..aku observe this time sekolah tapi ye lah..time kita sekolah selalu ingat nak enjoy jerr..
 
dulu ada satu kedai cina muslim kat LADA complex yang aku memang minat giler makan kt situ..mee wantan claypot..halal yer..memang sedap sangat sampai ari-ari rasa nak repeat makan..ada satu hari tuh my parent mcm tak cukup duit kot..tapi kitrg adik beradik insist nak makan jugak mee tuh..mee tu satu RM5.30..mak ngn bapak aku tetap bawak kitorang gi makan..tapi hanya aku ngan adik jer order..diorang just tengok je kitorang makan..kadang-kadang je rasa sikit..sampai sekarang aku ingat moment tuh..how bad am I that time..tapi budak-budak..time tuh mana pikir apa
 
then, bapak aku selalu jugak bawak kitorang jalan-jalan gi Penang..gi Cameron..tapi tido hotel murah-murah jer..takde shopping apa pun time holiday..kira dah cukup bersyukur dapat jalan-jalan..bapak aku penah cakap..dulu dia lagi susah..sebab tu sekarang dier takmau anak dier susah..
 
masa masuk university, ada roommate aku penah ternampak slip gaji bapak aku time aku filing form apa ntah..dier cam wonder and tanya aku " macam mana eh bapak ko bole tanggung semua ngan minimum salary RM500.."sentap hati aku dengar time tuh..bapak aku nih kalau boleh..semua dier nak buat bagi anak-anak senang and tak nampak susah..aku ok jer survive masuk university..apa yang bapak aku bagi..aku utilise tuh semaksimum yang mungkin..sebab tu bila dapat PTPTN, half of it aku bagi balik ke bapak aku..masa JPA nyer scholar dapat RM4K pun half of it aku bagi balik..jarang sangat aku mintak balik sebab prinsip aku mudah..ko bagi takkan ko nak mintak balik hatta tu mak bapak ko..malu sikit!
 
and since bila dah start bekerja..lagi la aku pulun habes-habesan untuk cuba sedaya mungkin membahagiakan diorang..I have limited time..diorang bukan muda lagi..dah tua..so berapa banyak lagi masa yang ada..mengenangkan tu, memang tak timbul langsung soal berkira..apa-apa pun aku dahulukan my parent even dah kahwen..parent are no replacement at all..
 
aku paling terkesan kalau orang persoalkan..mana dapat duit hantar mak umrah..mana dapat duit bagi banyak tuh kat parents bulan-bulan..kenapa balik langkawi kerap sangat macam setiap bulan (atau in your heart might say..lagak macam kaya tiap bulan balik Langkawi)..why???why???
 
jawabnyer cuma satu..duit aku..suka hati aku lah nak balik kerap..lagipun aku balik melawat parent ...pasal aku sponsor mak gi umrah..its my money..lagipun mak aku nih tak penah gi umrah so tak salah rasanyer aku sempurnakan hajat dia..
 
sementara diorang masih ada..one thing jer I wanna say to them:
 
" cakaplah apa yang mak ngan abah nak or nak pegi memaner..kak long akan penuhinya macam mana abah ngan mak penuhi permintaan kami dulu "
 
till then..have a good weekend everyone..love your parent..you only have them once in a lifetime
 

No comments:

Post a Comment